30 November 2009

APABILA MAHATHIR KATA UMNO BUSUK SEHINGGA KE USUSNYA...


Tun Dr. Mahathir menyifatkan Umno kini kian parah dan digambarkan 'busuk hingga ke ususnya'. Apa benda yang ada dalam usus tu? Tak lain dan tak bukan ialah segala kotoran yang meloya dan menjijikan. Bila sebut benda busuk ini saya teringat kepada bekas guru saya Profesor Emeritus Datuk Shahnon Ahmad atau saya panggil Cikgu semasa di USM dulu. Dalam era Mahathir sebagai Perdana Menteri beliau menghasilkan sebuah buku berjudul 'SHit'. Ketika itu riuh rendah seluruh negara terutama di kalangan pemimpin Umno yang menuduh Shanon sebagai penulis yang tidak beretika dan menulis sesuatu yang dianggap jijik dan kotor. Maka pelbagai celaan dan tohmahan dilemparkan sehingga wujud desakan agar gelaran Sasterawan Negara ditarik balik. Bagi mereka yang pernah membaca novel berkenaan sedar 'shit' dan 'kepala shit' yang dimaksudkan oleh Shahnon adalah merujuk kepada pemimpin Umno ketika itu.

Kini setelah lebih 10 tahun novel Shit ditulis barulah Dr. Mahathir mengakui bahawa 'shit' memang wujud dalam Umno...Mereka menyertainya untuk kepentingan dan agenda peribadi. Cantas mencantas dan gila kuasa serta menindas dan menipu rakyat. Kalau tidak mana mungkin perasuah dan mereka terlibat dengan skandal boleh dilantik dan dimuliakan dalam Umno.

Hanya benda benda busuk yang menjijikkan sahaja yang sanggup dan mampu tinggal di dalam usus. Biasanya yang duduk dalam usus lambat laun akan keluar atau terkeluar dan tempatnya tak lain dan tak bukan dalam loji kumbahan yang perlu dirawat dan dikitar semula.

No comments: