17 April 2009

MAHKAMAH MALAYSIA MENJADI BAHAN LAWAK JENAKA

Mahkamah Persekutuan semalam membuat keputusan sebulat suara bahawa tindakan Speaker Perak V. Sivakumar menggantung Menteri Besar Kudeta Datuk Zamry Abdul Kadir dan enam 'exco' sebagai tidak sah dan menyalahi peruntukan undang-undang.

Sejak bila pulak V. Sivakumar menggantung mereka? Keputusan menggantung Zamry dan 'Exco' adalah dibuat oleh Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dun Perak pada 18 Febuari dan kemudian disahkan oleh sidang Dun Perak pada 3 March lalu. V.Sivakumar tidak pernah membuat keputusan menggantung mereka! Ringkasnya, tindakan menggantung Zamry dan yang lain adalah mengikut prosedur Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak.

Bagaimana kes begini penting tidak disedari oleh Peguam Negara, sebagai Ketua Pendakwaraya? Bagaimana mahkamah boleh membuat keputusan dengan fakta kes yang silap? Keputusan Mahkamah Persekutuan semalam menunjukkan kejahilan Umno@BN dalam memahami undang-undang di peringkat negeri dan persekutuan.Memang layaklah mereka terus ditolak oleh majoriti rakyat di negara ini.

No comments: