23 May 2008

‘MENUJU PUNCAK’


Hari ni keluar berita yang agak 'luar biasa' dari biasa. Kebanyakan orang ramai telah tahu tentang satu sindeket yang bertopeng kepada peraduan Akademi Fantasia ( AF ) yang kononnya ditaja oleh Astro. Boleh dikatakan, hampir semua bank di Malaysia memberi amaran tentang bahaya sendiket ini.

Ingatkan bila promosi dan peringatan besar-besaran tentang bahaya peraduan yang menggunakan nama AF ni tidak ada lagi yang tertipu dan terpedaya. Namun hari ni...ada lagi yang terpedaya. Bukan calang – calang orang tetapi Imam Masjid Negeri Perlis yang 'melayang' RM 240 gara – gara terpesona dengan peraduan ini...Rupa – rupanya dalam dunia akhir zaman Tok Imam pun minat pada 'Akademi Fantasia'...MENUJU PUNCAK ... Ramli M.S pengetua AF mesti tersenyum baca berita ni...

22 May 2008

INFO…

Mulai Jun 2008 melalui pekekliling terbaru KSU Perbendaharaan Semua pakej atau kursus yang melibatkan semua Kementerian dan jabatan kerajaan hanya dibenarkan dibuat di dalam negeri sahaja. Ini merupakan langkah terbaru bagi menangani krisis kewangan dan bebanan kerajaan menanggung peningkatan subsidi minyak dan krisis kekurangan bekalan makanan. Terbaru harga minyak dilaporkan meningkat hampir USD 140 setong , tertinggi dalam sejarah.

Hal ini secara langsung dan tidak langsung memberi kesan kepada semua aktiviti yang dirancang yang perlu diteliti dan diubahsuai berdasarkan pekeliling terbaru ini. Misalnya satu pakej yang diuruskan saya melalui Program Sekolah Dalam Institiut ( SDI ) yang dijadualkan di Tropical Inn Johor Bahru terpaksa dipinda segi tarikh dan tempat. Walau bagaimanapu ini tidak melemahkan semangat saya. Tujuan setiap kursus atau program seperti kem kaunseling yang dianjurkan adalah bertujuan untuk membimbing dan memberi latihan secukupnya kepada guru pelatih dan mereka yang terlibat. Jadi tak kisahlah buat di mana – mana pun.

Program yang dibuat bukan tujuan untuk 'suka – suka' atau 'buat program nak bagi ada program' atau apa – apa agenda seperti yang dimaksudkan pihak – pihak tertentu. Jadi kurangkanlah kerenah birokrasi atau pun apa – apa tindakan untuk 'menunjuk kuasa'. Dalam segala tindakan kita perlu sentiasa rasional dan profesional bukannya bertindak secara emosional.

19 May 2008

USRAH…TINJAUAN SEMULA…







Berdasarkan pengalaman, biasanya majlis usrah lebih berkesan untuk meningkatkan ilmu, iman dan amal serta menyeimbang dan mengistiqmahkannya berbanding majlis-majlis pengajaran di masjid-masjid. Tentu saja ia lebih berkesan daripada majlis-majlis yang diadakan sesekali seperti ceramah maulidurrasul, forum perdana, israk mikraj dan lain-lain. Ceramah kadang-kadang memang menaikkan semangat tapi habis ceramah, sebagaimana cepatnya naik sebegitulah cepatnya turun. Lebih baik kuliah bersiri berbanding ceramah. Begitulah kebiasaannya namun ia bergantung juga kepada kecekapan naqib usrah menjayakan majlisnya.

ATURCARA USRAH YANG DISARANKAN

1. MUQADDIMAH

Naqib membuka majlis dengan kata-kata aluan, bacaan al-Fatihah, suntikan motivasi (agar peserta rasa kehadiran mereka sebenarnya menguntungkan) ataupun lain-lain yang dirasakan sesuai. Fadhail amal sangat sesuai sebagai pembuka langkah. Sangat baik jika naqib mengimbas kembali dapatan-dapatan penting dalam usrah sebelum ini sebagai pengukuhan.

2. TILAWAH


Setiap ahli membaca sejumlah ayar al-Quran secara menatapnya sambil disaksikan oleh ahli-ahli lain. Ayat-ayat ini dibaca bersambung-sambung bermula dari surah al-Baqarah dan seterusnya. Selepas semua tamat membaca, perbincangan dibuka, pembetulan dan pemurnian bacaan akan dilakukan bersama-sama terutamanya oleh naqib ataupun ahli yang ada ilmu tajwid.

3. TADABBUR

Naqib ataupun ahli yang tahu akan menyentuh satu dua ayat yang sudah dibaca dalam tilawah tadi dan menghuraikannya ataupun memberi apa-apa refleksi tentangnya.

Perbincangan dibuka.

4. HAFAZAN

Setiap yang ada mempamerkan hafazan mereka sambil disemak oleh yang lain, sama ada ayat-ayat pilihan sendiri ataupun ayat-ayat yang telah ditentukan oleh naqib (ataupun jemaah).

5. TAZKIRAH

Satu ataupun dua orang ahli yang sampai gilirannya akan menyampaikan tazkirah masing-masing sebagai satu latihan.

Perbincangan dibuka.

6. PENGISIAN

Naqib menyampaikan bahan utama usrah sama ada bahan pilihannya sendiri, bahan yang dipersetujui bersama ataupun lebih baik adalah bahan yang ada dalam sukatan/ silibus usrah sebagimana yang ditetapkan oleh jemaah. Contohnya buku-buku tertentu, bahan bercetak susunan jemaah, kitab tafsir seperti Fi Zilalil Quran ataupun bahan-bahan utama lain. Oleh kerana masa berusrah terhad, bahan utama ini boleh diselang-selikan pada setiap minggu.

Perbincangan dibuka.

HAL-HAL LAIN


Naqib mengumumkan info terkini tentang program-program jemaah. Setiap peserta boleh meluahkan apa saja yang berkaitan seperti isu semasa, hal ehwal usrah, perkongsian masalah, perancangan program dan sebagainya.

PENUTUP

Peringatan-peringatan ringkas, tarikh usrah akan datang dan rumusan usrah kali ini oleh naqib. Ditutup dengan Tasbih Kifarah dan surah al-Asr.

*BONUS


Jamuan ringan jika ada. Sekiranya berusrah di kediaman ataupun bilik, biasanya 'tuan rumah' yang menyediakannya. Jamuan tidak termasuk dalam agenda usrah, ia bukan satu kemestian.

Turutan agenda di atas boleh diubah mengikut kesesuaian.

USRAH YANG KURANG BERKESAN


 Naqib tidak membuat perancangan langsung. Pengisian usrah bergantung kepada apa yang terfikir ketika itu.

 Ahli usrah ramai. Saya cadangkan seorang naqib mengendalikan 3-5 orang peserta sahaja agar setiap individu berada dalam pemantauan si naqib dan perjalanan usrah terkawal lagi lancar.

 Usrah dijalankan dalam bentuk pengajian seperti di masjid-masjid. Tok guru bercakap dari awal hingga akhir, peserta lebih banyak mendengar.

 Penglibatan anak buah minima. Bakat mereka tidak diasah dengan tugasan-tugasan sebagai pengisian usrah. Pandangan mereka diminta hanya pada penghujung majlis usrah dan bukannya untuk setiap agenda.

 Jangka masanya terlalu singkat ataupun terlalu panjang. Terlalu singkat- bateri peserta tidak cukup dicas. Terlalu panjang- peserta bosan dan tidak memberi tumpuan.

 'Wajibat' (amalan-amalan yang perlu dilangsaikan) tidak diberi penekanan oleh naqib.

MEMAKSIMAKAN KESAN USRAH

 Selain naqib, sekurang-kurangnya ada seorang 'orang lama' dalam kalangan peserta. Lebih baik jika 'orang lama' ini ilmu dan kebolehannyanya lebih kurang ataupun hampir sama dengan ilmu dan kebolehan naqib. Paling tidakpun, dia seorang yang sudah biasa sangat dengan usrah. Orang ini tugasnya sebagai pembantu dan pengukuh kepada naqib serta contoh kepada peserta.

 Naqib hendaklah memelihara dan meningkatkan kredibiliti diri.

 Isi usrah yang lalu disentuh sepintas lalu pada permulaan usrah.

KOMUNIKASI BERKESAN….SAMBUNGAN…


















Petua menangani rasa gemuruh dalam pengucapan awam ( Ceramah, pidato dll… )

  1. Menyelesaikan hal – hal diri sebelum memulakan ucapan ( ke tandas, makan minum dll )
  2. Datang lebih awal sebelum sesi bermula ( bersalam dan berkenalan dengan VIP, audien yang hadir )
  3. Lihatkan keyakinan anda ( penampilan diri ,gaya bercakap, cara berdiri,cara duduk dan cara berjalan dll…)
  4. Tekadkan melakukan yang terbaik ( walau bagaimanapun anda kena mengakui bahawa setiap orang tidak sempurna ).Kebiasaannya kita merasa gemuruh apabila meletakan harapan kerana ingin membuat penampilan / penyampaian yang terbaik ( Ini akan member tekanan kepada anda ) Kita tidak akan dapat berfikir dan berkomunikasi dengan baik kalau kita berada dalam tekanan.
  5. Elakkan member penghormatan yang terlalu tinggi pada auiden atau VIP yang hadir ( Ini menyebabkan anda merasa rendah diri )- beritahu pada diri anda bahawa majlis ini ialah majlis perkongsian ilmu dan pengalaman.
  6. Analisis dan dapatkan maklumat siapa audien anda (untuk disesuaikan dengan gaya ucapan )
  7. Bagi yang beragama Islam – sebelum ucapan ( berselawat pada Nabi SAW dan amalkan zikir-zikir ) lakukan di dalam hati tanpa menggerakkan bibir.
  8. Semasa memulakan ucapan – memberi salam, dan memanjatkan puji –pujian kepada Allah SWT, Nabi SAW…selitkan dengan petikan ayat Al Quran berkaitan ( jika relevan ) dengan isi ucapan.
  9. Mulakan dengan terimakasih – kepada pengacara majlis
  10. Gaya tersendiri
  11. Adakan hubungan dengan audiens (repo, bertanya khabar atau bertanya soalan yang berkaitan ) wujudkan komunikasi atau interaksi dua hala.Misalnya Tanya pada pandangan dan perkongsian pengalaman.
  12. Tunjukkan Senyuman, ceria
  13. Mulakan ucapan tanpa memandang nota ( nota hanya catatan ringkas- cadangan isi-isi utama, cerita atau unsur lucu yang anda ingin selitkan )
  14. Perkenalkan diri, kumpulan
  15. Nyatakan perasaan, harapan dan jangkaan terhadap pendengar
  16. Kurangkan Komunikasi sehala – ( cadangan – tayangan video klip, slide, lagu yang berkaitan )
  17. Di antara cadangan lain – banyakkan latihan asertif seperti bercakap di hadapan cermin atau meminta orang lain mendengar dan memberi pandangan tentang gaya ucapan kita )
  18. Penting !!!! Elakkan membuat persiapan saat akhir…

18 May 2008

TIPS…..







5 ETIKA MENGKRITIK

  1. Jangan sesekali mengkritik di depan orang lain. Tindakan anda akan memalukan dirinya, dan dianggap tidak profesional, malah ini boleh mengundang rasa tidak puas hati orang lain terhadap anda juga.


     

  2. Cuba mulakan teguran anda dengan pujian atau kata-kata yang membina dahulu.


     

  3. Ciptakan suasana 'bersahabat' sebelum anda memulakan 'serangan'.


     

  4. Kritik hanya pada tindakan/perbuatan/perangai, bukan orangnya.


     

  5. Ikhlas ketika mengkritik. Bukan untuk menunjukkan kuasa atau siapa lebih pandai.


 

KOMUNIKASI BERKESAN…..















PANTANG LARANG DALAM PENGUCAPAN AWAM :

  1. ELAKKAN UNGKAPAN SEPERTI :
  • "Terlebih dahulu saya minta maaf kalau …"
  • "Sepatutnya orang lain membentang, tetapi kerana orang itu pergi ke ada hal tak dapat dielakkan ..
  • Ehh..!! "Saya sebenarnya tak pandai berucap.."
  • Saya tidak bercadang untuk bercakap hari ini.
  • Saya tak bercadang bercakap panjang…
  • Saya Cuma nak menyampaikan sepatah dua kata
  • Inilah kali pertama saya bercakap
  • Saya hanyalah bidan terjun..
  • Minta maaf kerana tertinggal nota
  • Minta maaf gambar tak keluar kat skrin…
  • Seperti yang sedia kita maklum…seperti yang kita ketahui…
  1. ELAKKAN PERBUATAN SEPERTI
  • Tidak bergayut pada rostrum
  • Berdiri senget, menenggek
  • Berpeluk tubuh, tangan dalam poket ,pergerakkan melampau
  • Tidak bergerak terlalu kerap
  • Menggaru, gosok hidung, patah jari,
  • menggaru misai / janggut, memperbetulkan pakaian, rambut, menggaru kepala ,
  • bermain lidah / bibir
  • Bermain dengan alatan menulis
  • Kerap menyelakkan nota
  • Membuat gimik yang terkelaluan
  • Merenung tepat pada wajah audien


 

Bersambung…..


 


 


 


 


 


 

17 May 2008

PERANAN GURU ANTARA REALITI DAN FANTASI

Guru merupakan insan mulia kerana menurunkan ilmu kepada anak-anak muridnya dengan sepenuh hati, walau bagaimanapun keberkesanan penyampaian ilmu bergantung kepada sejauh mana kesungguhan dan niatnya yang baik.

Islam sentiasa memberi panduan kepada para guru agar memperkasa dan memperbaiki diri agar menjadi golongan pendidik yang betul-betul memenuhi tuntutan seperti yang difirmankan oleh Allah SWT menerusi ayat 122 surah at-Taubah yang bermaksud : Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan (di kalangan umat Islam) di antara mereka beberapa orang untuk memperdalami pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya (masyarakat) apabila mereka telah kembali kempangkuan mereka, supaya mereka (masyarakat) itu lebih berwaspada.

Berdasarkan ayat di atas, Allah SWT menekankan dua perkara utama kepada golongan guru (yang menunutut ilmu) bagi mencapai keberkesanan penggarapan ilmu yang dipelajari:

  1. Arahan Allah untuk memperdalami dan bukannya kekadar belajar.
  2. Arahan Allah selepas proses penggarapan ilmu, menyedarkan masyarakatnya dengan memberi peringatan dan bukannya mengajar.

Kedua-dua konsep itulah yang meletakkan seseorang yang menuntut ilmu itu mencapai status pendidik iaitu satu kedudukan yang lebih tinggi daripada seorang guru.

Ini kerana, pendidik bukan sekadar mengajar atau mencurahan ilmu kepada pelajarnya, malah memastikan para pelajarnya benar-benar mempraktikkan segala ilmu yang digarap, di tambah pula peranan pendidik mampu menjiwai permasalahan yang dihadapi oleh pelajarnya serta mengadakan program susulan jangka panjang (long term follow up planning).

Berbeza dengan tugas seorang guru, kerana ada di antara mereka hanya sekadar mengajar dan mungkin juga tidak mempedulikan aspek program susulan, baginya yang penting mereka telah menyampaikan ilmu, tetapi sebenarnya keberkesanan sesuatu ilmu itu bergantung kepada lima perkara untuk mencapai status pendidik yang berdedikasi dan komited terhadap kerjayanya seperti yang pernah dilontarkan persoalan ini oleh Syeikh Prof dr Yusuf al-Qaradawi dalam bukunya yang bertajuk "Rasul dan ilmu pengetahuan".

Di mana beliau ada menegaskan, bahawa apabila seorang pendidik itu mampu merealisasikan lima perkara berikut, nescaya dia melonjakkan kedudukan sebagai pendidik atau pewaris nabi-nabi, lima perkara itu adalah seperti berikut :

  1. Perasaan tanggungjawab terhadap agama, pelajar, masyarakat dan negara.
  2. Amanah keilmuan yang digarap, dalam erti kata, dia akan mengharamkan apa yang diharamkan Allah dan menghalalkan apa yang dihalalkan oleh Allah, bukan sebaliknya, kerana ia adalah satu amanah yang besar yang akan disoal di akhirat nanti.
  3. Mengembalikan 'Izzah (kemuliaan) Islam yang dicerobohi oleh tangan-tangan pengkhianat dan perosak Islam dengan meletakkannya di tempat yang paling tinggi dalam kehidupan masyarakat.
  4. Ada perasaan tawadu' (rendah diri) terhadap orang lain.
  5. Beramal dengan kesesuaian ilmu yang digarap, dalam erti kata tidak menyanggah tindakan dengan penghayatan ilmu.

Sehubungan itu baginda Rasulullah s.a.w ada bertanya kepada Malaikat Jibril, berhubung siapakah golongan pendidik (ahli ilmu sebenar)?, Jibril menjawab : Sesungguhnya mereka ibarat pelana umatmu di dunia dan akhirat, beruntunglah mereka yang mengenali dan menghormati mereka dan nerakalah bagi mereka yang membenci serta menyanggah mereka (ahli ilmu/pendidik).

Konsep penghormatan kepada golongan pendidik

Jelas daripada hadis di atas, baginda telah menggariskan satu tindakan yang berkesan bagi meletakkan penghormatan sewajarnya kepada mereka.

Pengamalan dalam masyarakat umat Islam dalam negara kita yang berpaksikan nilai-nilai penghormatan terhadap golongan pendidik/guru adalah dijelmakan oleh fahaman barat, iaitu mereka diberikan hadiah tertentu walaupun pada masa yang sama para pelajar sebenarnya tidak bersetuju atau mengkritik guru-guru mereka atau mungkin juga berlaku biadap terhadap mereka, tindakan ini disifatkan menyalahi tuntutan ayat di atas yang sepatutnya mereka (pelajar) mendapat peringatan agar tidak meniru-niri gaya hidup masyarakat barat dan sebagainya.

Tetapi bagi menutup kesalahan dan kelemahan mereka, para pendidik/guru diraikan pada satu hari yang dikenali dengan 'hari guru', pelajar yang tidak menerima nasihat pun menghulurkan hadiah kerana inilah peluang bagi menyekat kemarahan atau kebencian guru terhadap mereka, pelajar yang datang dari keluarga berada walaupun tidak memiliki akhlak yang baik, mampu mengadiahkan gurunya pelbagai bentuk hadiah yang menarik, ini menyebabkan gurunya bias terhadapnya, rasa nak marah pun hilang dari mindanya.

Sedangkan pelajar yang benar-benar menepati ayat di atas tetapi kerana kemiskinan serta tidak mampu untuk menghadiahkan gurunya sebarang bentuk hadiah, dipinggirkan daripada minda dan sanubari guru, persoalannya di sini hadiah yang diterima oleh guru boleh disifatkan satu bentuk rasuah cara moden.

Inilah kejayaan musuh Islam bagi merenggangkan golongan pendidik/guru dengan para pelajarnya yang dihormati hanya pada satu hari iaitu "hari guru", sedangkan pada hari-hari yang lain mereka sudah tidak dihormati apatah lagi untuk melaksanakan arahan mereka untuk menjadi individu cemerlang, akibatnya mereka tidak sanggup untuk menegur atau memberi nasihat kepada para pelajar kerana disebaban hadiah yang diterima.

Akhirnya institusi pendidikan di kalangan umat Islam tidak mampu melahirkan individu-individu seperti Imam hanafi, Maliki, Syafie, Hanbali, al-Ghazali, Ibnu Sina dan ramai lagi.

Marilah kita sama-sama kembalikan maruah golongan pendidik/guru/ahli ilmu dengan menghormati mereka dengan bentuk yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w, iaitu mendengar nasihat mereka, mengenali serta melaksanakan segala ajaran mereka dan bukannya membenci mereka apatah lagi menyanggah mereka dengan tindakan yang tidak sepatutnya.

15 May 2008

TAZKIRAH : MENEPATI JANJI


Islam mengajar penganutnya agar sentiasa memperlihatkan kematangan dalam segenap tindak-tanduk. Ini termasuk penampilan diri, cara bermuamalah, berpendidikan, berkeluarga, berpolitik, berekonomi, berjiran, bersahabat, tidak kurang juga pengamalan kepada akhlak-akhlak terpuji seperti menepati janji.

Ini kerana orang yang memungkiri janji termasuk dalam kategori manusia yang dilabelkan sebagai talam dua muka. Tindakan itu dilarang keras oleh baginda Rasulullah s.a.w., justeru mereka yang terbabit dalam kategori ini jelas disebut sebagai golongan munafik, wal 'iyazu billah.

Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud: Empat ciri jika seorang Muslim itu memilikinya, maka dia menjadi seorang munafik tegar melainkan selepas itu dia meninggalkannya: "Jika diberikan sesuatu amanah dia cabulinya, jika dia bercakap dia berdusta, jika dia berjanji dia memungkirinya dan jika dia bertelingkah dia celupar."

Jelas daripada apa yang ditegaskan Nabi melalui hadis ini, membayangkan kepada kita betapa memungkiri janji adalah satu perbuatan negatif yang melayakkan seseorang Muslim itu digelar munafik. Apa yang membimbangkan kita ialah golongan munafik ditempatkan Allah di bawah sekali dalam api neraka, tempat yang paling dekat dengan api yang membakar.

Sesungguhnya apabila seseorang Muslim itu mampu menunaikan sesuatu janji terhadap saudara Muslimnya yang lain, maka sebenarnya dia telah melakukan satu tuntutan agama yang amat besar dalam hidupnya, malah dia berhak mendapat naungan daripada Allah dalam segenap aktiviti kehidupan hariannya sebagai Muslim yang baik.

Bagi membuktikan kesahihan kenyataan ini, berikut disebut satu kisah benar berhubung nilai seseorang Muslim yang berusaha untuk menunaikan janjinya seperti yang disebut oleh Syeikh Taha Abdullah al-'Afifi dalam kitabnya 'Wasiat-wasiat Rasulullah':

Terdapat seorang lelaki beriman pada zaman silam yang amat memerlukan wang untuk berbelanja dan mahu meminjam sejumlah wang daripada orang lain, namun si pemiutang tidak dapat membawa seorang saksi dalam urusan peminjaman wang.

Walau bagaimanapun pemberi hutang itu reda dan sedia untuk memberikan sejumlah wang yang diminta dan berkata bahawa cukuplah Allah sebagai saksi.

Dengan niat yang baik kerana Allah, pemiutang berjanji pada dirinya sendiri akan membayar hutang-hutangnya apabila ada wang yang mencukupi untuk berbuat demikian, niat baiknya itu dibantu Allah dan memperkasa dirinya untuk sedia membayar.

Dengan niat baik untuk membayar, maka Allah SWT memudahkan urusannya berbuat demikian. Suatu hari dia bertekad untuk bertemu dengan pemberi hutang bagi melunaskan segala hutangnya, tiba-tiba takdir Allah mengatasi segala-segalanya, jambatan yang menghubungkan dua kampung dan memisahkan antara pemiutang dan pemberi hutang roboh akibat banjir besar.

Kerana takut jika dia (pemiutang) tidak menunaikan janji, maka dia telah meletakkan sejumlah wang yang dipinjam dahulu dalam sebatang kayu berlubang dan tertulis padanya daripada pemiutang kepada pemberi hutang, kayu itu pun dihanyutkan ke dalam sungai dan dia terus berdoa semoga hutang-hutang yang dilunaskannya diselamatkan Allah.

Kehendak Allah mengatasi segala-segalanya apabila pemberi hutang yang jarang turun ke sungai tiba-tiba muncul di situ dan mendapati ada sebatang kayu yang dihanyutkan tertulis namanya daripada pemiutang. Beliau bersyukur kepada Allah atas pertolongan-Nya.

Walau bagaimanapun pemiutang masih dibelenggu keadaan sugul sama ada hutangnya sampai ataupun tidak. Setelah jambatan itu dibaiki, pemberi hutang terus mencari pemiutang di kampung bersebelahan bagi mengkhabarkan berita baik itu, masing-masing gembira dan bersyukur kepada Allah kerana niat baik untuk menunaikan janji dikabulkan Allah.

Daripada kisah benar ini, dapatlah disimpulkan bahawa menepati janji itu boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian:

Menunaikan janji terhadap Allah
lebih kepada janji seorang Muslim itu untuk melaksanakan segala hukum Allah dalam al-Quran seperti hukum-hukum hudud, qisas, mendirikan solat, puasa, zakat, haji agar tidak dilabelkan Allah sebagai orang munafik.

Menunaikan janji terhadap Rasulullah - Iaitu berjanji untuk mengikut segala tunjuk ajar baginda, menghidupkan sunnah-sunnahnya bagi meraih tempat terbaik di sisi nabi pada hari kiamat.

Menunaikan janji terhadap kedua ibu bapa - Untuk menjadi anak-anak yang solih semasa kehidupan kedua-duanya ataupun selepas kematian mereka.
Menunaikan janji sesama manusia - Menepati waktu ketika berjanji dengan tidak melewatkan masa, kerana kelewatan masa akan menjejas kredibilitinya begitu juga dalam perkara berhutang, hendklah dia berniat untuk melunaskannya dan niatnya itu akan ditunaikan Allah.

Menunaikan janji pada diri sendiri - Berjanji untuk menjadi seorang hamba Allah yang baik, bukan sahaja sebagai seorang Islam, malah berusaha untuk meningkatkan diri untuk menjadi insan yang beriman dan seterusnya bertakwa kepada Allah dalam tingkah lakunya, ibadatnya, seluruh hidupnya, matinya adalah hanya untuk Allah SWT sahaja.

12 May 2008

Guru Hari ini...

Dalam kesibukan dan kehangatan menyambut Sambutan Hari Guru pada tanggal 16 Mei 2008, negara sekali lagi dikejutkan dengan peristiwa dan tindakan yang memalukan dilakukan oleh seorang guru. Hampir semua akhbar utama hari ini melaporkan bahawa timbalan Menteri Pelajaran Datuk Dr Wee Ka Siong berkata bahawa Kementerian Pelajaran akan bertindak terhadap seorang guru di Ipoh Perak yang sering ponteng mengajar di sekolah. Walau apapun alasan guru tersebut, ia sudah pasti mencalar imej dan kemuliaan profesion perguruan. Sebagai guru dan bakal guru muhasabahlah diri kita, betulkan niat agar benar - benar ikhlas untuk menjadi pendidik dan guru sejati. Selamat Hari Guru

11 May 2008

Correct, correct, correct, it's Fairuz


A royal inquiry has identified a former Malaysian chief judge as the man involved in a video clip allegedly showing a senior lawyer brokering judicial appointments, reports said today.In a front page headline, the influential Star newspaper said the inquiry panel identified former chief Justice Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim as the man on the other end of the line with senior lawyer VK Lingam in the 2001 clip.The five-man inquiry panel, which submitted a lengthy report to the Malaysian King on Friday after a long hearing, found the clip to be authentic and the conversation to be true, the paper reported, quoting commission sources.Commission chairman Haidar Mohamed Noor has called for the full findings of the report to be made public but Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi said he had yet to read the report so could not yet decide on its release, the paper reported.
Drunk or braggingCommission officials could not be reached for comment.Former deputy premier Anwar Ibrahim unleashed a furore last year by releasing the clip, which apparently showed the lawyer telling a judge over the phone that he would put him forward for a top job.The government then set up a royal commission to investigate the tape, with prominent witnesses like former premier Dr Mahathir Mohamad, a cabinet minister and several former high-ranking judges taking the stand.Lingam has refused to confirm he is the man in the video, and said that if it was him he must have been drunk or simply bragging.The scandal has affected the image of Malaysia's judiciary and questions have been raised over the outcome of legal cases involving figures implicated in the scandal.