15 September 2008

BERUNDUR SECARA TERHORMAT


Sehingga semalam, pelan peralihan kuasa masih berada di landasan. Mesyuarat Pakatan Rakyat yang dihadiri semua pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat menunjukkan keyakinan berlaku peralihan kuasa seperti yang dijadualkan. DSAI dalam kenyataan akhbarnya semalam mengulangi kenyataan bahawa beliau mempunyai bilangan ahli parlimen yang cukup untuk membentuk kerajaan baru.

Satu pengumuman penting dijangka akan dibuat oleh DSAI sekiranya pertemuan DSAI dan Pak Lah menjadi kenyataan. Mungkin juga ada sesuatu berita penting akan diumumkan pada Himpunan Membantah ISA malam ini di Stadium MPPJ. Sesuatu yang menarik, polis telah meluluskan permit himpunan tersebut.

Dalam keaadaan sekarang, Pak Lah yang diserang dari pelbagai penjuru sama ada dari Pakatan Rakyat atau dalam BN dan UMNO sendiri seolah –olah tidak mempunyai pilihan. Walaupun dijangkakan beliau belum menggunakan ‘senjata rahsia’ berhadapan dengan kemaraan Pakatan Rakyat ke Putrajaya.

Kebangkitan kuasa rakyat yang berlaku menunjukkan bahawa hayat BN sudah sampai ke penghujung. Sama ada esok, lusa, minggu depan dan hari –hari yang seterusnya petanda –pentanda yang ada menunjukkan lambat laun BN akan diturunkan.

BN yang diterajui oleh Pak Lah hanya mempunyai dua cara sahaja sama ada dipaksa turun atau berundur secara terhormat. Dalam keadaan ini lebih baik berundur secara terhormat tanpa mewujudkan sebarang ketidaktentuan dan kegelisahan sama ada sosial, politik dan ekonomi.

Sekiranya menggunakan cara yang pertama, saya menjangkakan apa juga yang berlaku akan menjadi satu lagi peristiwa hitam dalam sejarah negara yang mungkin akan dikenang sehingga tujuh keturunan.

1 comment:

AnDeH said...

entry yg menarik..
buah fikir yg boleh d renungkan bersama..

-Andeh-