16 September 2008

BN MENANTI UNTUK DITALKINKAN


Kebimbangan jelas tergambar dari riak semua pemimpin BN terutamanya dari UMNO hari ini selepas sidang akhbar Datuk Seri Anwar Ibrahim petang tadi.. Masing –masing sudah mula 'kecut' dengan penumuman DSAI yang mengulangi dan menegaskan beliau sudah cukup kerusi untuk membentuk kerajaan.

Walaupun, masing –masing cuba menyembunyikannya tetapi kegelisahan itu tidak dapat mereka sembunyikan dari pengetahuan umum. Apa perlu mereka melatah dan 'meraban' yang bukan –bukan kalau isu lebih 31 ahli parlimen BN akan menyertai Pakataran Rakyat tidak berasas. Buat tak tahu sudah lah ! DSAI berkata media yang bersekongkol dengan kerajaan seperti Utusan Malaysia, RTM dan TV 3 tak payahlah menuduh dan buat cerita yang bukan-bukan kerana beliau sudah cukup kekuatan untuk membentuk kerajaan baru.

Keenganan Pak Lah berjumpa dengan DSAI menunjukkan bahawa tidak mungkin peralihan kuasa akan berlaku secara rundingan atau secara diplomasi. Jika dalam beberapa siri pilihanraya umum yang lalu pelbagai taktik jahat dan kotor digunakan untuk mengekalkan kuasa mana mungkin BN akan menyerah 'mudah-mudah' kepada Pakatan Rakyat.

Sebagai alternatif, DSAI berkata rombongan pimpinan Pakatan Rakyat akan memohon perkenan mengadap DYMM Agong secepat mungkin untuk membentuk kerajaan baru.

Pilihan lain yang ada ialah membawa usul tergempar tidak percaya kepada kerajaan yang ada. Seperti dalam posting sebelum ini, saya mengharapkan BN menyerahkan kuasa secara terhormat sebelum mendapat 'malu besar' pada sidang parlimen nanti. Bayangkan usul kelulusan belanjawan yang dibentangkan baru baru ini tidak mendapat 'majoriti mudah' dari Dewan Rakyat. Bagaimana kerajaan hendak meneruskan kuasa tanpa ada suara majoriti di parlimen.

Pada hari ini, kerajaan yang ada hanya kelihatan 'gagah' di dada akhbar dan rangkaian telivesyen yang dimiliki oleh mereka tetapi hakikatnya mereka sedang menunggu untuk ditalkinkan.

No comments: