05 February 2009

KRISIS POLITIK DI PERAK BAKAL BERLARUTAN

Menurut Undang-undang Tubuh Negeri Perak, terdapat tiga cara untuk menukar kerajaan.

Pertama, melalui pembubaran Dun. Menteri Besar Perak menasihati Paduka Seri Sultan Perak supaya membubarkan Dun bagi membolehkan pilihan raya peringkat negeri diadakan dan memberi mandat rakyat memilih kerajaan yang baru.

Kedua Menteri Besar Perak dan semua Exco meletakan jawatan dan menyerahkan jawatan kepada parti yang mendapat kerusi majoriti memerintah Perak.

Ketiga melalui usul undi tidak percaya di Dewan Undangan Negeri. Sekirnya pilihan pertama dan kedua tidak berlaku, rakyat kena menunggu sidang Dewan Undangan Negeri dipanggil bagi membolehkan Usul Undi tidak percaya dibentangkan.

Justeru, selagi Sidang Dun belum bersidang dan Usul Undi Tidak Percaya dibentangkan dan mendapat undi majoriti, selagi itulah Kerajaan Pakatan Rakyat kekal memerintah.

Dalam erti kata lain kerajaan PR masih kekal di Perak. Ternyata taktik kotor dan jijik yang digunakan bertujuan untuk menghuru-harakan keadaan di Perak masih buntu. Sekaligus kononnya dapat mengalihkan perhatian terhadap pergolakan yang berlaku dalam Umno.

Ini juga bermakna, mana-mana menteri besar yang mengangkat sumpah tanpa melalui peruntukan undang-undang di atas dianggap terbatal dan tidak sah dari segi pelembagaan.

Di samping untuk memulihkan maruah Najib yang semakin tercemar teruk pada pandangan umum. Kekalahan di Permatang Pauh dan Kuala Terangganu menjadikan Najib semakin tertekan dan tidak keruan untuk memulihan imej dan kredabilitinya. Rasuah dan politik wang serta pelbagai skandal yang tak perlu dihuraikan satu-satu.Kita menunggu siapakah 'kambing hitam' yang dimaksudkan oleh Sirul Azhar dalam perbicaraan kes pembunuhan Altantuya kelmarin.

Kepada semua penyokong PR diharap bertenang dan bersabar tidak bertindak luar dugaan dengan mengikut semua arahan pimpinan. Tidak terpedaya dengan mainan kotor yang sedang dilakukan sekarang.

Semua akhbar seperti The Star, Utusan, Berita Harian tidak layak dibaca hanya berguna untuk dijadikan alas tempat duduk dalam majlis "Himpunan dan Munajat 100 ribu Rakyat' malam ini.

1 comment:

Anonymous said...

Tuduh menuduh sesama manusia terutam sesama ugama tanpa usul periksa juga boleh dianggap kurang ajar. Terima sahajalah ketentuan yang telah berlaku adalah kehendak Allah dan jadikanlah iktibar muahasabah diri dimana silap.