26 February 2009

TOL NAIK LAGI! 'HADIAH' BN KEPADA RAKYAT

Ramai yang marah-marah dan mengeluh dengan kenaikan tol yang diumumkan oleh kerajaan BN di kebanyakan lebuhraya utama di Malaysia. Kenaikan kali ini adalah sehingga 33%.

Saya tidak terkejut dengan kenaikan tol 'terlampau' yang berlaku. Malah semua penduduk Malaysia perlu menyedari bahawa kenaikan 'terlampau' ini bukan kenaikan yang terakhir! Ini akan terus berlaku selagi kerajaan BN terus diberi mandat dalam pilihanraya akan datang. Mereka lebih menjaga kepentingan kroni daripada membela dan mengambil berat nasib rakyat.

Sepatutnya kerajaan perlu mengambil kira kemelut ekonomi yang berlaku. Sekurang-kurangnya jika kenaikan ini tak dapat dielakkan kerana perjanjian 'berat sebelah' dengan pemilik konsesi lebuhraya dengan menangguhkan ke satu tempoh sehingga keadaan ekonomi kembali pulih.

Kenaikan ini pasti akan memburukkan kegawatan ekonomi yang berlaku. Selepas ini kita akan meyaksikan 'pesta' kenaikan harga barang pula. Para pembekal dan pengedar sudah pasti terpaksa meningkatkan harga barang untuk menyerap kos pengangkutan yang meningkat. Melainkan para pembekal memilih atau mencari alternatif menggunakan sampan dan tongkang!

Kejatuhan barang komoditi seperti kelapa sawit dan getah sudah cukup memeritkan kehidupan rakyat. Keadaan diburukkan dalam sektor industri yang saban minggu ribuan kehilangan kerja. Bagi yang masih dikekalkan dalam sektor industri tidak ada lagi kerja overtime seperti dulu. Malah waktu bekerja disingkatkan dari 5 atau 6 hari seminggu kepada 3 hari je seminggu. Bermakna gaji mereka terpaksa dipotong! Bermakna mereka hilang sehingga sebahagian pendapatan bulanan mereka.

Bagaimana mereka nak bayar ansuran kereta, sewa rumah, bayar pada pengasuh dan membeli barang keperluan? Kini mereka terpaksa menanggung kos tol yang dinaikkan begitu luar biasa! Kenaikan tol ini pasti akan memeritkkan pekerja industri dan semua pengguna yang berulang alik mengunakan lebuh raya ke tempat kerja dan pelbagai urusan lain.

Apakah kerajaan tidak fikirkan itu semua? Malah kenyataan Menteri Kerja Raya Datuk Ir Mohamad Zin Mohamad hari ini semasa mengumumkan kenaikan tol dengan menyifatkan kenaikan yang sangat kecil sebagai kenyataan yang tidak bertanggungjawab yang menggambarkan keegoan pemimpin BN yang tidak mementingkan kehidupan serta nasib rakyat.

No comments: