21 April 2009

KALAU SPEAKER MELAKA BOLEH TOLAK USUL, SPEAKER PERAK PUN BOLEH JUGA...

Hari ini DUN Melaka agak 'meriah' apabila pembangkang mengemukakan usul tidak percaya kepada Ketua Menteri Melaka, Dato Seri Muhd. Ali Rustam. Walau bagaimanapun speaker Melaka, Datuk Othman Mohamad telah menolak usul berkenaan.

Saya enggan mengulas apa yang berlaku di DUN Melaka pada hari ini cuma saya ingin mengingatkan Datuk Zamry Abd. Kadir dan mereka yang sewaktu dengannya serta semua media milik Umno bahawa apa yang berlaku di Melaka menunjukkan bahawa speaker mempunyai kuasa dan imuniti yang diperuntukkan oleh pelembagaan. Bukan Setiausaha dewan dan bukan juga SUK ! Kalau Ketua Pembangkang Melaka bawa kes itu ke mahkamah mencabar tindakan speaker menolak usul yang dibawa pagi tadi saya yakin kes itu akan ditolak mentah-mentah.Tetapi tak tahulah kalau speaker Perak je yang terkecuali, Setiausaha DUN dan SUK yang lebih berkuasa!

Apa yang berlaku hari ini menunjukkan kemelut politik di Perak tidak akan berakhir selagi penyelesaian terbaik diambil untuk mengadakan pilihanraya semula. Saya yakin Umno@BN dan Pakatan Rakyat akan menerima apa juga keputusan rakyat terhadap pilihanraya DUN Perak jika pilihanraya itu diadakan dalam suasana adil dan saksama.

1 comment:

Hamirdin b Ithnin said...

pandai kau mengupas isu!