08 July 2009

KENAPA TANGGUH MANSUH PPSMI?


Kerajaan hari ini mengumumkan dasar PPSMI akan dilanjutkan sehingga 2012. Perkara ini diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri 1Malaysia merangkap Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam satu kenyataan hari ini.

Pengumuman ini sekali gus secara tidak langsung kerajaan mengakui bahawa dasar PPSMI yang diperkenalkan era Tun Dr. Mahathir telah gagal. Bermakna projek yang menelan belanja lebih RM 5 bilion lebur kerana kegelojohan dan pemikiran dangkal yang menyebabkan ramai pelajar khususnya dari kaum Melayu di luar bandar makin tertinggal dan terkebelakang dalam pencapaian akademik khususnya dalam subjek matematik dan sains yang sebelum ini mendewa-dewakan bahasa Inggeris.

Bermakna ' Satu Lagi Projek Barisan Nasional' menemui kegagalan. Sekiranya kerajaan boleh secara tergesa-gesa melaksanakan PPSMI sebelum ini mengapa untuk memansuhkannya perlu menunggu masa yang lama?

Alasan yang diberi supaya pelajar yang terlibat dalam sistem ini tidak terjejas jika dimansuhkan serta merta adalah tidak masuk akal kerana pelajar yang terlibat dalam sistem ini sekarang terbukti berhadapan dengan pelbagai masalah yang membebankan sepanjang dasar ini dilaksanakan. Sepatutnya sistem ini paling lewat pun dimansuhkan adalah penghujung tahun ini bukan tempoh tiga tahun yang lama seperti diumumkan. Tempoh 5-6 bulan adalah mencukupi untuk proses peralihan seperti penyediaan buku teks, soalan peperiksaan dan sebagainya.

Tindakan menangguhkan pelaksanaan PPSMI sehingga 2012 seolah-olah kerajaan Umno dan Barisan Nasional telah mendapat isyarat bahawa mereka akan menjadi pembangkang selepas piliahanraya Umum ke 13 yang dijangka pada tahun 2012. Penangguhan PPSMI sehingga 2012 lebih kepada agenda politik tersembunyi daripada membela nasib pelajar khususnya orang Melayu.

2 comments:

Gedung Akal said...

PPSMI MANSUH 2012
Walaupun dalam tempoh 3 tahun akan datang keputusan ini masih boleh DIUBAH namun keputusan hari ini adalah yang terbaik dalam sejarah pendidikan negara.
Ingatlah catatan terbaik ini akan menjadi hina dan kotor jika ada sifat dolak-dalik selepas ini. Ini amaran kepada pembuat keputusan yang ada kaitannya dengan kepentingan BAHASA DAN UMAT MELAYU -jangan main-main atau jangan berpolitik murahan. Keputusan ini adalah muktamad. Jika tidak kami SEJUTA rakyat akan turun ke jalanan - tunggulah!
Teruskan perjuangan mendaulatkan bahasa Melayu, hapuskan jiwa terjajah!

abu muaz said...

Tapi gas yang kena hari tuuu masih terasa lagi.