30 August 2009

HARGA KERETA IMPORT DIJANGKA TURUN 10% TAHUN DEPAN?


Berita baik untuk yang bercadang membeli kereta baru dan terpakai terutama kereta import. Harga kereta import diramal turun 10% pada tahun hadapan kesan daripada perjanjian dalam AFTA(Kawasan Perdagangan Bebas ASEAN) atau (ASEAN Free Trade Area) .

Ini merupakan syarat yang perlu dipatuhi oleh Malaysia yang turut mendatangani perjanjian ini. Perkara ini juga dinyatakan oleh seorang rakan baik saya yang juga agen jualan kereta menasihati saya agar menangguhkan membeli kereta sehingga tahun depan.Menurut beliau penjual-penjual kereta sama ada baru atau terpakai kini 'melenggung' akibat pelaksanaan AFTA tahun depan dan juga kelembapan krisis ekonomi. Jika ini menjadi kenyataan sekaligus memberi kesan kepada harga kereta tempatan yang juga mungkin terpaksa diturunkan untuk bersaing dengan kereta import yang lebih berkualiti dan harga tukar beli yang lebih tinggi. Ini juga bermakna harga kereta terpakai turut akan menyusut.

Kerajaan dijangka akan membuat pengumuman pada penghujung tahun ini.Berita ini pasti mendukacitakan mereka yang baru sahaja beli kereta baru untuk melaram pada hari Raya nanti.........

3 comments:

khai72 said...

Aku dah order wish bulan 11,habis cam ne? Mau tunggu hingga tahun depan ke?

angkasanuri said...

Tak pe...Tahun depan beli satu lagi..

Sendiri said...

bila agaknya tu...dah masuk taun baru sengap je....