21 August 2009

SEJAK BILA MAJLIS FATWA JADIKAN SURAT KHABAR SEBAGAI SUMBER HUKUM?


Masih lagi tentang isu syurga neraka. Semua ini berkaitan dengan kenyataan yang didakwa oleh media pro Umno sebagai 'fatwa' Mursyidul Am Pas Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat. Hari ini laporan media menyatakan, Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta agar Tuan Guru bertaubat kerana Majlis Fatwa Kebangsaan telah mengeluarkan fatwa bahawa kenyataan Tuan Guru adalah menyeleweng dan salah dari ajaran Islam.

Kenyataan Muhyiddin adalah merujuk kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengerusi Majlis Fatwa Prof. Dr. Abdul Shukor Husin.

Cuma apa yang menarik perhatian saya, kenyataan Majlis Fatwa ini adalah berdasarkan laporan akhbar pro Umno yang sewaktu dengannya. Semalam, Tuan Guru menyatakan kesediaannya untuk bersemuka dan menjelaskan kepada Majlis Fatwa tentang kenyataan berkaitan syurga dan neraka.

Maka selepas ini jika ada apa-apa fatwa berkaitan dengan umat Islam di negara ini, Majlis Fatwa tidak lagi perlu merujuk kepada Al Quran, hadis, Qias dan ijmak Ulama cukup sekadar merujuk laporan Berita Harian dan Utusan Malaysia. Kalau nak hujah tu lebih mantap boleh dapatkan hujah dalam TV1, TV2 dan TV3.

1 comment:

Anonymous said...

surat khabar ni mengikut arus pembangkang.....mahkamah rakyat...adakah wajar kita dengar mahkamah rakyat ni....ermmmm tepuk dada tanya selera....bagi surat khabar yg penting untung ler geng...kalau berita biasa jer tak panas sgt....