12 November 2009

MUHYIDDIN ARAH LAWAN SPEAKER


Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengarahkan ADUN Kota Siputeh, Datuk Abu Hasan Sarif supaya menghadiri sidang DUN Kedah yang dijadualkan Selasa ini.

Katanya walaupun Speaker DUN Datuk Dr Abdul Isa Ismail menganggap Abu Hasan hilang kelayakan sebagai ADUN, namun BN memegang prinsip apa yang diputuskan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), bahawa tiada berlaku kekosongan kerusi DUN Kota Siputeh dan Abu Hasan adalah wakil rakyat BN yang sah.

"Abu Hasan masih ahli Yang Berhormat secara sah dan speaker (DUN) tidak boleh menghalang beliau dari menghadiri sidang dewan itu. SPR umum tiada kekosongan dan tidak ada pilihan raya kecil, jadi apa kuasa speaker itu saya tak tahu,"

Arahan ini jelas satu penghinaan kepada sistem demokrasi di negara ini. Setelah mencemar sistem demokrasi di Perak, Umno kini cuba mengalih serangan dan cuba mencabul kuasa speaker di Kedah pula. Adakah pemimpin Umno fikir kuasa speaker sama macam Pengerusi Tetap Umno? Adakah mereka tak dapat beza antara jawatan speaker dan pengerusi JKKK?

Saya melihat arahan terbaru daripada Muhyiddin ini sekali lagi satu usaha untuk mengalih isu dan usaha untuk mencemar imej kerajaan Pakatan Rakyat. Apa yang menghairankan kenapa Muhyiddin gelojoh sangat? Bukankah Mahkamah sedang bersidang untuk menentukan status adun Kota Seputeh? Tindakan Muhyiddin ini menunjukkan beliau seolah-olah sudah mengetahui keputusan Mahkamah dan lebih berkuasa daripada mana-mana hakim di negara ini berkaitan persoalan undang-undang dan pelembagaan.

No comments: