02 January 2010

JASA -JASA AGUSTINE PAUL


1. Jasa terbesar Augustine Paul ialah telah menjatuhkan hukuman bersalah kepada Datuk Seri Anwar pada 14 April 1999 dalam satu perbicaraan yang mencipta rekod dunia perkataan 'tak relevan' paling banyak diucapkan di mana-mana mahkamah dunia. Hukuman itu berhubung tuduhan Anwar menyalahguna kuasanya untuk mengganggu siasatan polis dalam kes liwat yang menyebabkan Anwar merengkok di penjara Sungai Buloh selama 6 tahun.

2. Satu-satunya hakim dalam dunia yang membenarkan tilam bertompok-tompok dijadikan bahan bukti DNA Anwar walaupun dalam keterangan di mahkamah, seorang pakar DNA berkata 10 daripada 13 kesan air mani menyamai DNA Anwar. Peguambela pula berhujah bahawa contoh DNA Anwar telah diletak pada tilam tersebut.Augustine bagaimanapun menerima keterangan DNA tersebut.

3. Augustine juga dikritik kerana berulangkali enggan menerima pengemukaan bukti oleh peguambela dan menolaknya sebagai 'tidak relevan' dalam kes tersebut sambil batuk-batuk ala iklan gula Hacks.

4. Penghakiman Augustine setebal 320 halaman untuk kes tersebut, dianggap sebagai yang terpanjang dalam sejarah negara ini dan mungkin terpanjang di dunia.

5. Mengenang jasa-jasanya maka Agustine menerima kenaikan pangkat dari Pesuruhjaya kehakiman ke jawatan Hakim Mahkamah Tinggi 1998, Hakim Mahkamah Rayuan 2003 dan Mahkamah Persekutuan 2005.


No comments: