03 March 2010

BATAL LALUAN LTDL DI NEGERI PAKATAN RAKYAT ATAU...

Pelumbaan Le Tour D Langkawi yang dikatakan berprestij di rantau Asia mengundang kontroversi baru-baru ini. Ini berpunca tindakan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr.Awang Adek Hussin melanggar protokol dan bertindak di luar kebiasaan apabila melepaskan pelumba walaupun pihak penganjur sebelum ini telah bersetuju dan dimaklumkan kehadiran Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat untuk melepaskan pelumba.

Ada pihak seperti pihak penganjur meminta agar isu ini tidak diperbesarkan dan diterima dengan semangat kesukanan. Hujah dan alasan dangkal yang tidak bertanggungjawab. Ini bukan soal semangat kesukanan tetapi soal maruah dan tindakan serta cubaaan untuk mengaibkan seorang ketua kerajaan negeri di khalayak umum.

Umpama kita bertandang ke rumah orang, kena jaga adab-adabnya. Tuan rumah perlu dihormati dan tetamu perlu diraikan. Tetapi dalam isu pelepasan pelumba LTDL di Kota Bharu, tetamu cuba belagak menjadi tuan rumah!

Siapa yang sebenarnya mempolitikkan isu ini? Jika begitu sikap biadab penganjur dan pemimpin politik kerajaan 1Malaysia dalam isu ini apa kata saya mencadangkan agar kerajaan Pakatan Rakyat membatalkan semua laluan dan sama ada tempat pelepasan dan penamatan pelumbaan LTDL ini? Biarkanlah LTDL berlegar-legar di negeri yang dikuasai Umno-BN.

Oleh itu saya menggesa Awang Adek dan penganjur perlu memohon maaaf secara terbuka ataupun bersedia menerima kesan penganjuran pertandingan ini pada masa ini atau akan datang. Ini bukan tindakan kebudak-budakan tetapi ia pendekatan terbaik untuk mereka yang kurang ajar dan biadab serta tidak tahu mengormati orang lain.

1 comment:

abu muaz said...

kenapa sampai begitu sekali walhal kod protokol begitu jelas .kalau di sekolah murid dan guru diajar hormati pengetua selaku orang yang paling tinggi hairakinya.