02 June 2010

KABINET 1MALAYSIA BUKTI AHLI PARLIMEN BN WAKIL RAKYAT KELAS TIGA

Kalau ada anugerah khas atau rekod dunia, senator teramai dalam kabinet kerajaan maka jemaah menteri 1Malaysia pasti akan memenanginya. Walaupun ia tidak bertentangan dengan undang-undang dan pelembagaan amalan ini kelihatan agak luar biasa.

Belum pernah dalam sejarah sejak penubuhan Malaysia, negara ini mempunyai senator teramai dari Dewan Negara menjadi menteri dan timbalan menteri.

Tindakan melantik senator secara pukal dan kemudiaannya dilantik ke dalam kabinet seolah-olah menunjukkan bahawa ahli parlimen atau wakil rakyat BN yang dipilih dalam pilihanraya umum lalu adalah wakil rakyat kelas ketiga. Sekaligus menunjukkan ahli parlimen BN yang ada tidak mempunyai kualiti dan ketokohan sebagai pemimpin.

Tetapi disebabkan desakan dan mengelakkan perpecahan maka mereka yang tidak berkelayakan dipilih menjadi calon dalam pilihanraya lalu. Ini mudah diteka,Umno-BN cukup bimbang akan berlaku perpecahan jika calon lain yang lebih terpelajar dan berkelayakan dipilih. Konsep dalam Umno-BN, siapa yang kuat melobi (mengampu) dan mempunyai duit banyak merekalah yang akan menjadi calon.

Natijahnya dapat dilihat hari ini, Dato seri Najib terpaksa mengimport orang luar walaupun tidak disenangi oleh akar umbi mereka sendiri untuk menyertai kabinet kononnya atas semangat 1Malaysia. Paling malang ialah orang Umno sendiri yang terkulat-kulat apabila tidak ada wakil mereka dalam rombakan kabinet.

Mungkin ini bertujuan untuk mengembalikan sokongan bukan Melayu kepada BN...emmm dah terlambat...orang Melayu dalam Umno ni mereka hanya pandai berkokok dalam sangkar sahaja sebab itulah buat apa pun mereka tak berani nak membantah dan bersuara takut kena sembelih!

No comments: