15 July 2008

BICARA MALAM

Malam ni berlangsung Debat Perdana yang menemukan 2 tokoh politik tanah air yang ditunggu – tunggu seluruh rakyat Malaysia. 2 tokoh yang datang dari latar politik yang berbeza iaitu Dato' Seri Anwar Ibrahim, Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat dan Datuk Shabery Chik, Menteri Penerangan yang mewakili UMNO.Walau pun banyak spekulasi tentang debat berkenaan, saya yakin ramai yang tidak akan melepaskan peluang untuk menonton debat berkenaan yang akan disiarkan secara langsung di saluran TV 9 dan Astro Awani jam 9 malam ini.Kira – kira 10 minit lagi ketika artikel ini ditulis.

    Saya tidak bercadang atau meramalkan siapa yang menang dan siapa yang kalah dalam debat perdana malam ini. Bagi saya, harga minyak dah pun melambung naik walaupun siapa yang menang malam ini.( Maaflah jika ada yang tidak bersetuju dengan pandangan saya ). Dalam senario politik di Malaysia ala 'filem Hindustan' saya tidak nampak Pakatan Rakyat yang tunjangi oleh Parti Keadilan Rakyat, DAP dan PAS untuk mendapat laluan mudah untuk memegang tampuk kuasa pemerintahan Negara, walaupun ini tidak mustahil.

Saya mendapat maklumat dari rakan – rakan di Petronas Penapisan harga minyak akan naik tidak lama lagi disebabkan kenaikan harga minyak global di pasaran dunia dan kesan daripada spekulasi harga akibat kelemahan matawang dollar Amerika serta berita bahawa rejim pengganas Israel akan melancarkan serangan keatas rektor tenaga nuklear milik Republik Iran yang merupakan pengeluar minyak yang keempat besar di dunia.

    Saya sebenarnya suka untuk mengimbas zaman semasa menjadi pimpinan pelajar lebih 10 tahun dulu. Saya berpeluang mendengar pembentangan dan ucapan penuh bersemangat Datuk Shabery Chik( ketika itu belum bergelar Datuk ) semasa perhimpunan pertama pertama Gabungan Pelajar Islam Malaysia ( GAMIS ) di Dewan Kompleks Haji Kelana Jaya semasa beliau berada dalam Parti Semangat 46. Beliau telah mengajar saya agar bersikap kritis dan berfikiran kritikal terhadap sesuatu isu semasa. Tidak hanya membuta tuli dan menurut sahaja seperti kerbau dicucuk hidung. Pimpinan pelajar mesti berani memperjuangkan hak dan isu rakyat.Menurut beliau sifat itu perlu ada sebagai pimpinan pelajar. Tetapi… hari ini kata – kata itu semakin jauh tersasar dan hanya tinggal memori. Kesimpulan ini semakin kuat tersemat dan terpaku rapi bila berakhirnya debat perdana pada malam ini.

No comments: