10 September 2008

DI SEBALIK PENGGANTUNGAN DATUK AHMAD ISMAIL


Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO yang bermesyuarat petang tadi mengambil keputusan untuk menggantung keahlian Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera , Datuk Ahmad Ismaill selama 3 tahun.

Pada pandangan saya tindakan yang diambil sebenarnya mempunyai agenda tertentu. Lebih –lebih lagi di tengah kehangatan isu pembentukan kerajaan baru pada 16 September nanti.

Tindakan ini sebenarnya bertujuan untuk memujuk dan ‘melembutkan hati’ komponen Barisan Nasional ( BN ) agar terus kekal dengan pakatan.

Keputusan ini lebih kepada tindakan terdesak apabila wujud suara lantang dari parti Gerakan dan MCA baru –baru ini yang ‘mengertak’ untuk keluar dari BN sekiranya isu yang dianggap menghina orang cina dilakukan Datuk Ahmad Said tidak diambil tindakan tegas. Malah wujud gesaan supaya Ahmad Ismail dikenakan ISA.

Tindakan ini dilihat akan menyebabkan wujud protes di kalangan pimpinan UMNO sendiri terutama UMNO Pulau Pinang yang dilihat sebelum ini ‘bermati-matian’ mempertahankan tindakan Ahmad Ismail.

Langkah ini sebenarnya akan lebih menguatkan keazaman dan tekad ahli parlimen UMNO yang dikatakan sebelum ini hendak ‘beralih angin’ untuk menyeberang ke Pakatan Rakyat.Apa –apapun sama –samalah kita tunggu nanti.Wallahu’alam.

No comments: