29 September 2008

MASIH RAMAI TAK SAYANG NYAWA...


Dalam perjalanan dari Melaka ke Pahang semalam saya dapat melihat gelagat mereka di jalan raya yang seolah-olah tak nak pulang beraya. Seolah-olah jalan raya itu mak bapak dia yang punya.Bawa kereta seperti pemandu Formula One seperti dialah Michael Schumacher. Kalau dia seorang sahaja yang kena tak mengapa tapi masalahnya mereka ini membahayakan penumpang yang dibawa dan para pengguna lain.

Dalam masa yang sama saya perhatikan OPS SIKAP yang digembar-gemburkan untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya tidak lebih dari lawak jenaka alaf baru. Semasa berada di jalan raya, saya seperti berada di Litar Singtel Singapura, gelanggang Formula One yang sedang rancak berlangsung sekarang.Ramai yang bawa kereta seperti berlumba.

Kenderaan berat yang dilarang menggunakan jalan raya semasa musim perayaan ini begitu bermaharajalela. Apabila saya menelefon Balai Polis Segamat melaporkan hal ini, mereka seolah-olah tutup sebelah mata.Apabila berlaku kemalangan maut barulah masing-masing terpinga-pinga.

Nasihat saya sekali lagi, berhati-hatilah di jalan raya. Maut bila-bila masa sahaja boleh menjemput walaupun kecuaian di jalan raya bukan dilakukan oleh kita. SELAMAT BERHARI RAYA...

No comments: