30 October 2008

TURUNKAN HARGA MINYAK : RAKYAT BUKAN PENGEMIS


Nampaknya Datuk Sharil Samad selaku Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna seolah-olah cuba memperlekehkan dan memperbodohkan orang ramai dalam isu penurunan harga minyak.

Menurut beliau, sebarang penurunan harga minyak akan diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sekiranya mendapat persetujuan daripada kalangan Jemaah Menteri yang bermesyuarat esok.

"Memang kerajaan berhasrat menurunkan harga minyak. Tetapi ia (umum) mungkin esok, lusa atau dua minggu lagi," katanya pada pemberita selepas merasmikan Kempen Penurunan Harga Barang oleh pasar raya Tesco di sini, hari ini.

Dalam hal ini beliau bersikap berdolak dalik dan seperti cuba mempermainkan orang ramai dalam isu harga minyak. Apa yang saya hendak beritahu pada Datuk Sharil, rakyat Malaysia bukan pengemis atau peminta sedekah yang terlalu kemaruk meminta harga minyak diturunkan.Tuntutan rakyat adalah berasas dengan fakta bahawa harga minyak yang rendah di pasaran global sepatutnya dapat dinikmati oleh rakyat negara ini. Malangnya apa yang berlaku pada hari ini di negara kita pengguna yang memberi subsidi kepada kerajaan bukan sebaliknya.

Apa yang dituntut oleh majoriti rakyat negara ini ialah hak mereka dalam menikmati hasil masul negara dari disonglap dan dilesapkan tak tentu pasal demi kepentingan pihak tertentu. Ini jelas seperti apa yang berlaku tindakan kerajaan yang tidak mendapat izin dan restu penyimpan KWSP menggunakan simpanan mereka sebanyak RM 5 bilion untuk menyelamatkan syarikat kroni yang bermasalah kesan merudumnya ekonomi negara.

1 comment:

Anonymous said...

Harga minyak turun lagi harini. Harap kerajaan akan menurunkan lagi harga minyak. Ini boleh dilakukan sebenarnya memandangkan harga minyak dunia sudah turun dengan banyak sekali.