22 November 2008

ISU BABI DI KEDAH:MEDIA CUBA ALIH ISU-MALAYSIAKINI

Seperti dijangka media massa pengampu seperti TV3, RTM dan Utusan Malaysia serta mereka yang sewaktu dengannya terus memainkan isu dan memperbesarkan isu ladang babi yang dicadangkan dibina secara moden di Kedah. Setelah gagal memainkan isu yang sama di Sepang Selangor mereka masih tidak berputus asa dengan menjadikan Kedah sebagai sasaran terbaru untuk mengalih isu dan memesongkan fakta yang sebenar.

Tindakan media massa yang sekian lama bersekongkol dengan Umno dan Barisan Nasional ini akan menyebabkan majoriti rakyat semakin meluat dan akan terus memboikot media yang tidak bermaruah dan beretika seperti ini. Mereka seperti tidak serik-serik apabila tindakan mereka yang keterlaluan menyebabkan rakyat memberi pengajaran yang berguna dalam Pilihanraya Umum yang lalu dengan memberi kemenangan kepada Pakatan Rakyat di enam negeri (termasuk Wilayah Persekutuan).

Pihak media yang selama ini menjadi pengampu kepada Umno sepatutnya malu pada diri sendiri apabila masalah babi di negeri yang dikuasai Umno iaitu Melaka masih berlarutan sehingga hari ini. Malah isu babi di Melaka telah menimbulkan isu sentimen perkauman dan sensitiviti umat Islam di negara ini apabila insiden bangkai babi yang sengaja di buang di kawasan penempatan yang majoriti Melayu. Rakyat sedang menunggu hasil siasatan kedua-dua kes berkenaan sejauh mana kesungguhan kerajaan Barisan Nasional bertindak untuk menyelesaikan kemelut yang telah lama berlarutan.

Tindakan terbaru media dan kerajaan Umno dan Barisan Nasional umpama mendedah pekung di dada sendiri serta ibarat ludah ke langit jatuh ke muka sendiri.

No comments: