14 November 2008

TEMPAT 'MENARIK' DI MELAKA UNTUK DILAWATI PADA MUSIM CUTI-MALAYSIAKINI

Melawat Melaka bererti melawat Malaysia. Perkataan yang terpampang di pintu gerbang sebaik sahaja anda datang ke Melaka melalui Lebuh Raya Ayer Keroh.

Sebagai panduan saya ingin syorkan tempat-tempat yang perlu anda lawati untuk melihat projek 'kebangaan' kerajaan Barisan Nasional di Melaka.

1.PULAU MELAKA
Terletak tidak jauh dari Bandar Hilir kira-kira 5 KM dari bandaraya Melaka. Sebuah pulau buatan yang menelan kos berbilion ringgit. Bangunan-bangunan kosong yang terbiar banyak terdapat di sini yang dipercayai menjadi sarang penagih dadah. Jadi anda tidak perlu bimbang dengan masalah penginapan. Terdapat sebuah Masjid Selat di sini yang bernilai puluhan juta ringgit. Apa yang unik masjid ini dibina tanpa ada sebuah pun rumah penduduk di sekitarnya. sering menjadi tempat persinggahan burung dan pasangan sejoli terutama pada cuti hujung minggu.

2. MINI MALAYSIA DAN MINI ASEAN
Terletak tidak jauh dari plaza tol Ayer Keroh.Sewaktu mula-mula dibuka sambutan yang diterima amat menggalakkan. Tetapi pada hari ini semakin terbiar dengan kawasan persekitaran yang tidak begitu terurus. Sesuai bagi mereka yang berminat melancong ke tempat yang mencabar dan menyeramkan.

3.EYE ON MELAKA ( BUKAN EYE ON MALAYSIA !)
Terletak ti tepi sungai Melaka di tapak stesen bas ekspres lama. Jika anda tidak mahu beratur panjang dan berebut-rebut dengan pengunjung lain di sinilah tempatnya. Pengunjung semakin kurang ke sini disebabkan lebih tertumpu untuk menaiki EYE ON MALAYSIA. Dijangka akan ditutup dalam tempoh terdekat. Jangan ketinggalan!

4.PANTAI PENGKALAN BALAK
Terletak kira-kira 26 km dari Bandaraya Melaka. Terdapat banyak chalet dengan kadar sewa berpatutan di sini. Apa yang menarik pantai Pengkalan Balak merupakan tempat mengalirnya air dari ladang pembiakan babi di Paya Mengkuang yang dibiarkan membiak dengan subur oleh kerajaan Melaka. Jika anda ada penyakit kulit anda boleh cuba-cuba untuk mandi manda di pantai ini.

5.MENARA TAMING SARI
Satu-satunya menara berputar yang terdapat di negara ini. Anda boleh menikmati pemandangan sekitara bandaraya Melaka dan Bandar Hilir. Apa yang menarik menurut pengurus jualannya menara ini akan ditutup dalam tempoh 1-2 hari setiap bulan untuk kerja-kerja 'penyelenggaraan'.Dijangka bakal menjadi projek gajah putih di Melaka kerana kewujudan EYE ON MALAYASIA yang berhampiran dengan menara ini.

6.JALAN TUN ALI DAN STESEN BAS LAMA
Mungkin ramai yang tidak menyedari akan lokasinya. Terletak berhampiran berhampiran EYE ON MELAKA. Menarik untuk dikunjungi pada waktu malam terutama pada lewat malam kerana pada waktu tersebut kebanyakan pondan dan bapuk yang ada di sekitar Melaka akan 'bersidang' untuk mencari pelanggan.

7.BANGUNAN SERI NEGERI
Terletak di AYER Keroh Melaka berhampiran kompleks pentadbiran kerajaan negeri. Hanya menarik dikunjungi pada 29 November ini sahaja kerana dijadualkan Datuk Shah Rukh Khan akan datang menerima anugerah dari kerajaan negeri. Jangan ketinggalan!

Ini merupakan sebahagian dari tempat 'menarik' di Melaka untuk dikunjungi banyak lagi tempat 'menarik' yang anda boleh lawati. 'Melawat Melaka bererti melawat Malaysia'.

2 comments:

Anonymous said...

Kalo nak dapatkan info pelancongan dan pakej lawatan ke Melaka boleh lawati http://hotelmelaka.wordpress.com/

Juju said...

TQ buat entry ni, at least ada guide line nak gi ke mana