07 December 2008

BERAPA KERAJAAN MELAKA BERHABISAN UNTUK SHAH RUKH KHAN?


Berapa kerajaan Melaka belanjakan duit rakyat untuk majlis Shah Rukh Khan semalam? Kalau samping dipakai SRK je dah bernilai RM 3 ribu,bayangkan berapa banyak duit rakyat dihabiskan semalam. Saya difahamkan dari Kuala Lumpur ke Melaka SRK dibawa dengan helikopter ditempah khas.





Mari kita cuba kira betapa pemurahnya kerajaan Melaka.

1. Kos sewa helikopter RM 2 ribu sejam ( Masa dari 9.30 - 4.30 petang )= RM 14,000.00
2. Jamuan tetamu ( RM 20 X 1000 jemputan ) = RM 20,000.00
3. Kos persiapan tempat dan publisiti = RM 50,000.00 (anggaran )
4. Sewa hotel RM 1000
5. Tambang kapal terbang KLIA - Mumbai (kelas 1 ) = RM 10,000 untuk seorang pergi balik
6. Kos-kos lain ?????

Untuk makluman Ali Rustam, di Melaka terdapat ribuan penduduk yang masih hidup di bawah paras kemiskinan. Malah masih ada rakyat Melaka yang tinggal di daerah Alor Gajah dan Melaka seperti yang didedahkan sebelum ini dalam posting lepas yang tidak mendapat kemudahan bekalan air bersih dan elektrik.

Pengalaman saya terlibat dalam bidang motivasi dan kaunseling masih ramai murid dan pelajar di negeri Melaka yang tidak membawa wang saku dan bekal ke sekolah. Terdapat juga yang gagal membayar yuran persekolahan sehingga akhir tahun. Pada penggal persekolahan tahun depan ramai yang terpaksa memakai uniform dan kasut sekolah yang lusuh dan koyak. Kenapa semua ini berlaku? Tanyalah kaunselor dan pentadbir sekolah-sekolah di Melaka berapa ramai bilangan murid miskin yang ada di sekolah masing-masing? Adakah kerajaan Melaka menghiraukan nasib mereka ini?

Kalau kerajaan Melaka nak beri gelaran datuk pada semua artis sama ada di Hollywood atau Bolyywood berilah. Tak kan nak beri pada SRK seorang je, kecil hati artis luar yang lain nanti. Tetapi sila jawab di Padang Masyar nanti adakah rakyat sendiri mendapat perhatian dan pembelaan yang sewajarnya dari Ali Rustam dan mereka yang sewaktu dengannya?

Setiap pemimpin pasti akan ditanya amanah yang dipertanggungjawabkan di akhirat kelak. Apa yang dilakukan oleh kerajaan Melaka ibarat kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan.

2 comments:

##### said...

aku masih tak setuju dengan pemberian gelaran tersebut kepada srk.tak cemburu cuma masih ramai lagi anak watan yang layak untuk menerimanya.anak-anak Malaysia juga sudah ramai yang berjaya.

tentang kos pula aku rasa benda tu tak jadi masalah.sudah tentu kos ada disediakan untuk membantu golongan fakir miskin.kita tak patut hanya mempersoalkan tentang kewajipan orang lain membantu golongan kurang mampu.adakah kita sendiri sudah melaksanakan tanggungjawab yang secukupnya membantu golongan tersebut?

end said...

datang jugak mamat Bollywood ni.haha.takpe lah.mungkin dah rezeki dia nak dapat gelaran tu.cuma lepas ni kerajaan Melaka kenalah belajar dari Sultan Selongor untuk menghadkan pemberian gelaran Datuk dan beri cuma pada yang benar-benar layak dan memenuhi kriteria sahaja.

ramai lagi orang Malaysia yang berjaya yang lebih layak memiliki gelaran tu dari Shah rukh khan.tapi mungkin dah rezeki dia.tak taulah jika dia benar-benar ikhlas memperkatakan dia bangga menerima gelaran tersebut.kita andaikan sajalah yang baik.