03 February 2009

CADANGAN MUKHRIZ YANG TAK MASUK AKAL


YB Jerlun, Mukhriz Mahathir mencadangkan agar Pas menyertai Umno.Kenyataan ini sebagai menjawab gesaan YB Zulkifli Nordin agar Umno menyertai Pas. Bagi saya kenyataan yang sama sekali tak masuk akal. Ada ke patut Umno sedang berhadapan dengan pergolakan dan perpecahan serta menghitung hari untuk 'dimuziumkan' menggesa Pas menyertai mereka. Ibarat mengajak Pas terjun gaung bersama mereka!

Dalam keadaan sekarang barulah Umno sedar siapa diri mereka. Sebelum ini mereka begitu angkuh dan takbur bahawa monopoli kuasa politik mereka sukar digugat. Tetapi hari ini tempat yang selama ini dianggap 'kubu' dan 'sarang' Umno sekalipun merupakan kawasan tidak selamat bagi mereka. Umno lupa bahawa kuasa rakyat adalah lebih kuat daripada keangkuhan pemimpin mereka yang masih lagi bermimpi di siang hari.

Mukhriz juga terlupa dengan fakta sejarah bahawa Pas pernah menyertai Umno pada tahun 1978 atas nama menjaga kepentingan politik Melayu. Apa yang berlaku? Pas dikhianati dan Umno memungkiri janji. Hanya orang yang hilang akal sahaja akan dipatuk ular di lubang yang sama. Mukhriz juga perlu menyedari sejarah bahawa Pas tidak pernah mengkhianati rakannya dalam pemuafakatan politik.

Perpaduan dan pemuafakatan Melayu hanyalah alasan terdesak Umno untuk meneruskan sisa-sisa hayat mereka yang semakin ditolak oleh rakyat dan dipinggirkan oleh sebahagian pemimpin dan ahli mereka sendiri.

No comments: