31 March 2009

DINASTI PM BN TERAKHIR


Dato Seri Najib semakin hampir untuk menjadi PM ke 6 Malaysia. Dijangkakan pada Jumaat ini satu majlis angkat sumpah akan diadakan di Istana Negara.Ini bermakna lengkaplah teori R.A.H.M.A.N kitaran PM Malaysia mengikut ramalan penganalisis politik.

Jika ramalan penganalis poltik tepat maka, Najib akan menjadi PM dari dinasti BN yang terakhir. Ini juga menjadi berita baik kepada Pakatan Rakyat merealisasikan kejatuhan BN dalam PRU ke 13 benar-benar menjadi kenyataan.

Kebangkitan dan momentum politik baru Malaysia jelas memihak kepada Pakatan Rakyat. Dari setiap lapisan masyarakat tua dan muda daripada pelbagai latar agama, budaya serta status ekonomi,

Namun, sebelum kemenangan dapat diterjemahkan kepada kenyataan, mehnah dan tribulasi yang lebih hebat dijangka mendepani laluan Pakatan Pakatan Rakyat ke arah kemenangan yang lebih besar.Tetapi itu sudah menjadi asam garam dalam perjuangan.

Belum lagi menjadi PM, Najib telah menunjukkan gaya kepimpinannya yang bakal menjadi cabaran besar kepada Pakatan Rakyat. Isu Altantuya, Projek Liwat 2, tindakan ala lanun Jack Sparrow di Perak dan tindakan yang semakin menghakis konsep demokrasi seperti pengantungan akhbar Harakah dan Suara keadilan serta tindakan polis yang keterlaluan dalam majlis ceramah semuanya dikaitkan dengan Najib.

Dalam memastikan 'keselamatan' dan pengaruhnya serta melunaskan 'dendamnya', saya menjangkakan Najib akan kembali mengikut jejak langkah mentornya Tun Dr. Mahathir mengambil alih Kementerian Dalam Negeri untuk menyekat kemaraan dan kebangkitan rakyat.

Walau bagaimanapun, semakin banyak tindakan keras dan membelakangi prinsip demokrasi, sebenarnya akan semakin mencepatkan hayat BN untuk terus bersemadi dalam lipatan sejarah hitam politik negara.