23 March 2009

SEKAT HARAKAH DAN SUARA KEADILAN BUKTI UMNO@BN TAKUT PADA BAYANG-BAYANG SENDIRI..


Hari ini Harakah dan Suara Keadilan (SK) digantung permit selama 3 bulan oleh Umno@BN. Saya tak kata kerajaan, sebab UMNO@BN dan kerajaan adalah dua kali lima.

Saya rasa tujuan sekatan ini adalah kerana untuk menyekat penyampaian maklumat daripada Pakatan Rakyat kepada orang ramai di negara ini.

Apakah langkah ini akan berjaya? Kalau hendak sekat maklumat, yakin dan percayalah tujuan itu akan gagal. Buktinya sekatan kepada Harakah dari diterbitkan seminggu dua kali ke sebulan hanya dua kali dalam tempoh yang lama selepas pilihanraya 2004 yang lalu telah berjaya memberi 'hasil' kepada Umno@BN hari ini dengan kehilangan 5 negeri kepada Pakatan Rakyat.

Selain itu, sekatan tersebut telah berjaya mencetuskan revolusi celik ICT di kalangan mereka yang menyokong dan bersimpati kepada Pakatan Rakyat dengan wujudnya ribuan blog dan portal untuk rakyat mengakses maklumat di hujung jari walaupun jauh di pedalaman dari sumber selain dari UMNO@BN.

Saya menjangkakan sekatan terbaru ini akan mencetuskan 'gelombang kedua' kebangkitan celik ICT di kalangan mereka yang sudah muak dan meluat kepada Umno@BN.

Sekatan ini dipercayai berkait rapat dengan pendedahan terbaru skandal yang membabitkan Najib dalam isu Altantuya yang didedahkan oleh media antarabangsa dan pemilihan Umno yang bermula esok. Selain itu ia juga berkait rapat dengan pilihanraya kecil serentak yang bakal berlangsung di tiga tempat tidak lama lagi.

Saya juga merasakan ada sesuatu yang ingin dilakukan oleh UMNO@BN bagi memastikan laluan Najib untuk menjadi Presiden Umno tidak terhalang.

Tetapi percayalah usaha UMNO@BN menyekat Harakah dan SK ibarat seperti usaha UMNO@BN menutup bangkai gajah dengan daun lalang!

No comments: