29 April 2009

NAK TUNGGU BABI SELSEMA DI MELAKA BARU NAK BERTINDAK?


Seluruh dunia gempar dengan wabak selsema babi yang melanda beberapa negara Barat khususnya Mexico yang telah meragut hampir 200 nyawa. Maka pelbagai langkah diambil mengelakkan wabak ini menular terutama di pintu masuk utama negara. Wabak ini berpunca daripada najis dan kekotoran dari babi. Nama pun dah babi, dalam Islam dikateogorikan sebagai najis mughalazah,najis paling berat.

Tetapi dalam sibuk-sibuk kita bincang dan langkah mencegah wabak yang mungkin dibawa pelancong dari Barat ke negara ini melalui sempadan negara kita seperti terlupa babi-babi yang beranak pinak bercucu cicit yang ada dalam negara.

Masalah babi di Melaka nampaknya masih tidak nampak jalan penyelesaian dan langkah tindakan yang konkrit yang telah berlarutan sekian lama dari generasi ke generasi. Khususnya di Paya Mengkuang di Masjid Tanah Melaka. Semalam kira-kira 50 penduduk tempatan berdemontrasi membantah kelembapan kerajaan negeri menangani isu ini.

Menurut Sinar Harian Edisi Melaka/Negeri Sembilan sehingga hari ini masih terdapat kira-kira 39,000 ekor babi di Paya Mengkuang! Mana janji Kerajaan Melaka hendak memindahkan ladang ternakan babi di sini? Dalam tempoh setahun jika tidak ada sebarang tindakan diambil saya yakin bilangan babi di sini boleh meningkat berlipat kali ganda.

Adakah Kerajaan Melaka hendak menunggu babi-babi di Melaka selsema baru nak bertindak?Adakah kerajaan Melaka hendak menunggu nyawa rakyat di negeri ini menjadi alasan dan galang ganti? Masa itu mungkin baru terhegeh-hegeh mengambil tindakan seperti serangan wabak JE sebelum ini.

Masa itu menyesal pun sudah tiada gunanya. Kerajaan Melaka lebih sibuk menyediakan pelbagai infrastruktur untuk menarik pelancong ke negeri ini tetapi untuk kebajikan, keselamatan dan keselesaan hidup rakyat kerajaan Melaka seperti lepas tangan dan buat-buat tak nampak masalah yang berlaku.

1 comment:

fital said...

Kesian pada penduduk Melayu yang berdekatan dengan Paya Mengkuang bertahun-tahun menghidu bau najis babi.