27 April 2009

PENANTI TERUS MENANTI


Akhirnya segala teka teki dan kemusykilan sama ada PRK Penanti diadakan atau tidak terjawab hari ini apabila Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Yusof mengumumkan hari penamaan calon 23 Mei dan pengundian 31 Mei.

Namun kelewatan SPR mengumumkan tarikh PRK berkenaan masih terus meninggalkan misteri dan kemusykilan tidak seperti kelaziman dan amalan sebelum ini. Mungkin ini juga satu pembaharuan SPR selaras dengan pembaharuan dalam Umno!

Tetapi temp0h PRK yang diadakan agak lewat (walaupun mengikut undang-undang setiap kekosongan boleh diisi dalam tempoh 60 hari )terus menimbulkkan persoalan. Kalau tidak silap saya, inilah jangkamasa yang paling lama diadakan PRK bila berlaku kekosongan kerusi.

Adakah sesuatu perancangan akan dilakukan bagi memastikan kemenangan Umno@BN di Penanti? Mungkin juga tarikh berkenaan dipilih bagi memberi peluang kepada semua mengundi untuk balik mengundi memandangkan cuti hujung minggu dan awal cuti persekolahan.

Saya berharap agar suasana demokrasi di negara ini tidak terus dimalapkan oleh SPR dalam PRK Penanti. SPR akhir-akhir ini dilihat sering membuat keputusan sebelah pihak serta berat sebelah dan seperti menjadi jurucakap dan komponen Umno@BN. Apa-apa pun terima kasih kepada SPR kerana 'bersetuju' mengadakan PRK Penanti.

No comments: