Penerbangan Malaysia (MAS) mengalami kerugian operasi RM138 juta dalam suku pertama berakhir 31 Mac 2009. Ketua Eksekutifnya, Datuk Seri Idris Jala, berkata kerugian pertama sejak suku ketiga 2006 itu disebabkan harga minyak yang turun naik secara keterlaluan dan krisis ekonomi global yang memberi kesan ke atas jumlah penumpang dan kargo.
Macam mana sebuah syarikat GLC kerajaan boleh rugi dalam masa yang sama Syarikat Air Asia boleh mencatat keuntungan? Adakah turun naik harga minyak tidak mempengaruhi Air Asia seperti alasan yang diberikan oleh MAS?
Mungkin ramai yang tertanya-tanya macam mana sebelum ini apabila mula-mula diuruskan oleh Datuk Seri Idris Jala MAS boleh mencatat keuntungan berturut-turut?
Masa itu MAS untung bukan disebabkan keuntungan dari hasil operasinya tetapi hasil penjualan aset-asetnya seperti bangunan dan tanah. Maka kesimpulannya kalau nak bagi MAS untung, jual sahaja MAS tu...
No comments:
Post a Comment