29 September 2009

RASUAH PUN RASUAHLAH ASALKAN TAK KALAH DI BAGAN PINANG


Tidak ada yang terkejut atau kena serangan jantung apabila Tan Sri Isa Samad dipilih menjadi calon di Bagan Pinang. Umno sebenarnya tidak ada pilihan melainkan terpaksa memilih Isa yang didesak oleh akar umbi (ubi kayu) Umno di Bagan Pinang. Memilih selain daripada Isa bermakna risiko untuk kalah adalah lebih besar.

Umno kini terpaksa kembali menjilat ludah dan nanah dengan meletakkan orang yang terlibat dengan skandal rasuah. Semua ini jelas menunjukkan hanya perasuah atau kaki rasuah adalah sesuatu yang 'halal' dalam Umno dan menjadi prasyarat penting untuk dipilih menjadi pemimpin. Lihatlah sanjungan yang diterima oleh Datuk Muhd. Ali Rustam kerana rasuah yang dilakukannya.

Walau apa pun keputusan dalam pilihanraya kecil ini nanti Umno sebenarnya awal-awal lagi telah tewas apabila secara langsung mengiktiraf perasuah sebagai pemimpin. Pemilihan Isa mungkin akan memberikan kemenangan Umno di Bagan Pinang ( maklumlah undi Pos hampir 40%) tetapi pemilihan ini sebenarnya mengesahkan bahawa Umno akan menjadi pembangkang selepas pilihanraya umum ke 13 nanti.

No comments: