06 April 2010

RM 100 SETAHUN LEBIH MULIA DARI NILAI SEHELAI KAIN BATIK DAN PELIKAT SETIAP LIMA TAHUN SEKALI

Dalam kesibukan tugas sebenarnya saya kesuntukan waktu untuk update blog ini. Tetapi apabila membaca kenyataan Shahrizat Jalil yang memperlekeh pemberian RM 100 oleh kerajaan Pulau Pinang kepada warga emas saya merasa terpanggil untuk menyatakan pandangan.

Pemberian RM 100 oleh Kerajaan Pakatan Rakyat yang diketuai oleh YAB Lim Guan Eng sebagai memenuhi janji dalam manifesto pilihanraya lalu. Menurut Guan Eng kerajaan Pulau Pinang dapat memperuntukkan sejumlah wang kepada warga emas kerana hasil penjimatan dan usaha menghapuskan rasuah yang dilakukan oleh kerajaan BN sebelum ini di Pulau Pinang.

Memanglah pemberian itu tidak seberapa. Tetapi bagi warga emas yang tidak mempunyai sumber pendapatan tetap atau berpendapatan rendah nilai itu sangat besar di sisi mereka. Ini terbukti sejak kelmarin ribuan warga emas mengunjungi cawangan Maybank berhampiran untuk mendapatkan wang RM 100 yang dijanjikan.

Bagi pemimpin Umno seperti Shahrizat mungkin RM 100 tidak ada apa-apa nilai. Umpama sisa makanan di celah gigi sahaja yang dicungkil guna anak lidi yang kemudiannya di ludah ketepi. Maklumlah dah biasa buat untung 'atas angin' dengan mendapat projek dan saham tanpa perlu mengeluarkan walaupun setitik peluh. Malah dengan cuma bermodalkan syarikat dua ringgit mereka boleh mengaut keuntungan berjuta ringgit.

Sekurang-kurangnya Lim Guan Eng meletakkan nilai yang tinggi kepada warga emas RM 100 setahun berbanding Umno yang meletakkan nilai pengundi terutama warga emas di kampung-kampung cuma sehelai kain pelikat atau sehelai kain batik setiap lima tahun sekali!

2 comments:

Pak Tua said...

Orang tua, orang miskin macam kome ni,100 ringgit banyak ooo. ameno memanglah kata takde apa-apa nilai seratus tu kerana deme songlap bilion.Insyaallah, kome org tua percaya lagi lama PR perintah PP, makin banyok kome dapat.Tahun ni 100, tahun depan 300. Negeri-negri PR yang lain pun akan beri. Percayalah wahai warga-warga tua. Moh le kita ngundi PR weh.

Semangat Tok Janggut said...

100 setahun ok le, orang kampung aku nilai dia 50 hinggit je, 5 tahun sekali dapat, aku beli lembu tuk korban ghaya lalu pon rm2000.00. lembu lebih mahai dari manusia yang tak pakai otak, umngok memang suh orang melayu jangan pakai otak,