28 October 2008

SEMAKAN DAFTAR PEMILIH BARU

Rang Daftar Pemilih Tambahan bagi suku ketiga 2008 dipamerkan mulai hari ini hingga 3 Nov depan di 985 tempat seluruh negara selaras dengan Peraturan-peraturan Pilihan Raya (Pendaftaran Pemilih) 2002.


 

Pegawai perhubungan awam Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Sabri Said berkata ia akan dipamerkan di pejabat pilihanraya negeri, pejabat pos berkomputer, pejabat Kerajaan, pejabat daerah, pejabat tanah, majlis daerah atau perbandaran serta dewan serbaguna, rukun tetangga, balai raya dan balai penghulu.


 

Penyemakan daftar pemilih baru ini adalah sangat penting bagi memastikan tidak wujud sebarang penyelewengan dan penipuan sekiranya daftar pemilih baru ini digunakan dalam PRU ke 13 yang dijangka boleh diadakan pada bila-bila masa selepas pemilihan Umno pada Mac tahun depan.


 

Kemungkinan PRU ke 13 akan diadakan lebih awal adalah berdasarkan Tsunami Politik yang melanda BN pada PRU ke 12 lalu sehingga buat pertama kali dalam sejarah BN hilang majoriti 2/3 dan tewas di enam negeri ( termasuk Wilayah Persekutuan ). Di samping itu isu pembentukan kerajaan baru oleh Pakatan Rakyat dan kesan kemelesetan ekonomi yang sedang melanda negara turut boleh menjadi alasan PRU ke 13 akan diadakan dalam tempoh terdekat.


 

Setiap cawangan dan kawasan dan jentera parti dalam Pakatan Rakyat perlu memberi perhatian kepada semakan daftar pemilih ini. Apa yang dibimbangkan kelekaan menyaksikan pergolakan yang sedang berlaku di dalam Umno menyebabkan tugas semakan ini tidak diberi perhatian.


 

Semakan daftar pemilih baru juga boleh dilakukan dengan melayari laman web spr di :

http://www.spr.gov.my

No comments: