08 November 2008

HARAPAN PALSU DARI KEMENANGAN OBAMA-MALAYSIAKINI


Kemenangan Obama pada awalnya memberi sedikit harapan akan ada perubahan dalam dasar pentadbiran Rumah Putih terutama dasar luarnya. Seluruh dunia menjangkakan akan ada perubahan yang lebih baik berbanding pentadbiran presiden Amerika sebelumnya.

Namun begitu tindakan dan kenyataan Obama sehari dua ini memberi gambaran bahawa Amerika akan mengekal dan meneruskan sistem serta corak pemerintahan terdahulu. Perubahan yang dilaungkan hanyalah slogan dan omong-omong kosong supaya seluruh dunia kagum dan terpaku dengan retorik dan permainan politik Amerika.

Ini jelas dengan pelantikan tokoh Yahudi Rahm Emanuel, anggota dewan perundangan demokrat sebagai ketua staff Rumah Putih. Memang telah diketahui sejak dahulu lagi Senat Amerika dan Rumah Putih dikuasai oleh golongan Yahudi. Justeru itu tidak hairanlah mengapa Amerika menjadi sekutu rapat rejim Zionis Israel. Malah Amerika seolah-olah dilihat hanya mengikut telunjuk Israel dalam kebanyakan tindakan dan keputusan yang dilakukan.

Terbaru Obama menyatakan sikapnya secara terang-terangan menentang sebarang program Nuklear Iran walaupun Presiden Iran Dr. Ahmadinejad merupakan antara pemimpin dunia terawal mengutuskan surat ucapan tahniah atas kemenangan Obama sebagai presiden Amerika.

"Pembangunan senjata nuklear Iran, saya percaya sesuatu yang tidak boleh diterima."

"Iran menyokong pertubuhan pengganas, yang saya merasakan sesuatu yang perlu dihentikan," katanya

Walaupun dari awal-awal lagi Iran menegaskan program nuklear yang sedang dibangunkan adalah bertujuan untuk keperluan tenaga negara itu dan bukan untuk menghasilkan senjata nuklear. Dalam masa yang sama tidak menyentuh atau mempersoalkan jumlah senjata nuklear yang dimiliki oleh Israel.

Sikap 'double standard' Amerika khususnya kepada negara umat Islam dijangka tidak berubah dan akan kekal untuk satu tempoh yang tidak diketahui sama ada wakil daripada demokrat atau republikan menjadi presiden Amerika.

No comments: