24 November 2008

HIMPUNAN GMI:POLIS TERUS DIPERALATAKAN-MALAYSIAKINI


Polis sekali lagi terus menjadi alat kepada kerajaan Barisan Nasional. Kali ini polis bertindak menangkap dan menghalang program himpunan anti ISA yang dijadualkan berlangsung di stadium MPAJ malam tadi.

Tujuh orang ditahan dalam himpunan tersebut yang dipercayai pimpinan Pas dari Wilayah Persekutuan dan Selangor.

Tindakan terbaru polis menunjukkan mereka sanggup diperalatkan dan menjadi kuda tunggangan kepada pemerintah. Apa perlu mereka menghalang dan menggagalkan himpunan tersebut? Adakah semua ini bermotif dendam apabila ISA semakin ditolak oleh majoriti rakyat di negara ini?

Jika pihak polis nak tunjuk kuasa dan kecekapan seperti motto mereka "Cepat dan Betul' selesaikan dahulu masalah jenayah yang semakin berluasa dan meningkat pada hari ini. Malah disifatkan oleh Pengerusi DAP, Lim Kit Siang sebagai kegagalan pihak keselamatan mengambil langkah perlu untuk membendungnya. Bila Lim Kit Siang ajak Hamid Albar berdebat dalam isu ini, macam-macam alasan diberikan.

Jika polis benar-benar cekap dan menjaga undang-undang, selesaikan kes penculikan Allahyarham adik Nurin Jazlin yang gagal diselesaikan oleh polis hari ini. Selesaikan juga kes peculikan adik Sharline dan Mohd. Alwi. Kes orang sangkut kepala babi di Melaka pun gagal diselesaikan oleh pihak Polis. Adakah hendak menunggu kepala babi disangkut di rumah Menteri Dalam Negeri atau Ketua Polis Negara baru kes ini akan dapat diselesaikan?

Kepada pihak Polis dinasihatkan agar menjalankan tugas dengan penuh dedikasi dan tanggungjawab. Dalam hal ini pihak polis sepatutnya malu kerana mengganggu himpunan aman seperti ini. Adakah berlaku adegan baling kerusi pada himpunan tersebut seperti yang berlaku dalam mesyurat agung Umno sehingga polis bertindak sedemikian rupa?

Tindakan terbaru polis menunjukkan bahawa maruah dan wibawa polis Malaysia semakin tidak dihormati. Polis tidak boleh lagi diharap untuk menjaga keamanan tetapi lebih mementingkan menjaga survival atau menjadi talian hayat pemimpin BN khususnya Umno yang hanya menunggu masa sahaja untuk ditalkinkan.

No comments: