24 November 2008

PEWARIS PERJUANGKAN MELAYU DAN ISLAM?~Malaysiakini

Dalam senario masyarakat majoriti menolak ISA muncul satu NGO yang menggelar diri mereka Majlis Pemuafakatan Ummah (Pewaris) melawan arus menyokong akta zalim dan drokonian ini dikekalkan.

Apa yang lebih dikesalkan yang menjadi jurucakapnya ialah Dato' Dr Maamor Osman yang juga Presiden Persatuan Pengguna Islam (PPIM.

Atas alasan apa sekalipun tindakan menggunakan dan mempertahankan ISA adalah bertentangan dengan nilai kemanusian dan tamadun manusia. Islam amat menekankan keadilan dan mengharamkan sebarang bentuk penindasan dan kezaliman.

Terbukti tahanan ISA selama ini menjadi mangsa kezaliman dan alat politik Umno dan Barisan Nasional. Mereka yang ditahan di bawah akta ini disumbat ke dalam tahanan tanpa bicara tanpa diketahui tempohnya. Mereka juga dinafikan hak untuk membela dan mempertahankan diri. Lebih malang akta ini juga amat kejam apabila memisahkan ikatan kekeluargaan tanpa hujah dan sebab yang jelas.

Lebih dikesali tahanan ISA juga dinafikan hak untuk bersolat Jumaat sedangkan bagi kaum lelaki Muslim, solat Jumaat adalah wajib tanpa sebarang alasan kecuali uzur syarie.

Pewaris harus menyedari yang kononnya menjadi suara pembela Melayu bahawa Melayulah yang paling ramai menderita dan merengkok akibat akta zalim ini. Kalau nak kata untuk mempertahankan Islam, akta ini sendiri jelas bertentangan dengan ajaran Islam dan menafikan hak individu menunaikan tanggungjawab sebagai seorang Islam.

Apa yang dilakukan oleh Pewaris jelas mempunyai agenda tersembunyi dan hanya menjadi alat serta tunggangan pemerintah terutamanya kerajaan Barisan Nasional yang diterajui oleh Umno.

No comments: