24 November 2008

KENAPA POLIS TIDAK BERTINDAK DI HIMPUNAN PEWARIS?-MALAYSIAKINI

Semalam ada tiga himpunan berlangsung. Pertama himpunan golongan yang kononnya menggelar diri mereka Majlis Permuafakatan Ummah (Pewaris). Kedua himpunan membantah isu 'babi sangkut' di pekan Kuala Sungai Baru Melaka dan ketiga himpunan anti ISA di stadium MPAJ.

Dari ketiga-tiga himpunan tersebut, polis lebih 'berminat' untuk menjaga 'keamanan' dan 'ketenteraman' awam di stadium MPAJ. Sekatan jalan raya dibuat dari semua arah menghala ke stadium. Amaran demi amaran dikeluarkan. Walaupun bilangan peserta himpunan dikatakan kira-kira 200 orang sahaja, polis telah bertindak "CEPAT BETUL" menghalang dan menangkap peserta himpunan. Maklumat terbaru 9 orang telah ditahan termasuk Naib Presiden Pas Hj. Mohd. Sabu dan Ketua Pemuda Pas YB Salehuddin Ayub.

Dalam masa yang sama kenapa himpunan PEWARIS tidak dihalang dan disekat? Malah polis membantu mengawal lalu lintas sehingga laporan polis dibuat oleh wakil PEWARIS di balai Polis. Adakah PEWARIS merupakan alat BN dan Umno sehingga mendapat layanan istimewa dari polis? Adakah PEWARIS diberikan permit polis? Kenapa polis tidak bertindak pada pertubuhan haram ini sama seperti dilakukan kepada Hindraf?

Semua ini menjadi bukti bahawa polis di Malaysia memang menjadi alat dan kuda tunggangan BN dan Umno. Polis yang benar-benar jujur dan amanah pasti merasa malu dengan uniform yang dipakai apabila apabila pihak atasan mereka seperti kerbau dicucuk hidung kepada kerajaan yang ada pada hari ini.Rakyat bakal memberi pengajaran yang lebih bermakna kepada mereka yang zalim ini dalam pilihanraya umum akan datang.

No comments: