21 November 2008

PEMIMPIN BN KENA CONTOHI PEMIMPIN PAKATAN RAKYAT-MALAYSIAKINI


Dalam riuh rendah negara dengan isu rasuah atau politik wang yang berlaku dalam Umno yang semakin menjadi-jadi, sikap yang ditunjukkan oleh pemimpin Pakatan Rakyat memberi petanda bahawa kegawatan yang berlaku dalam negara masih boleh diselamatkan dengan memberi ruang dan peluang Pakatan Rakyat memerintah negara.

Kisah sikap berhemah dan berjimat cermat pemimpin Pakatan Rakyat bukan cerita baru. Sebelum ini kita didedahkan dengan sikap YAB Dato Tuan Guru Nik Abd. Aziz Nik Mat yang tidak mengambil sesen pun elaun rumah dan elaun keraian selama 18 tahun menerajui Kelantan. sebaliknya duit itu diserahkan kepada kerajaan negeri untuk dimanafaatkan dan dinikmati oleh rakyat. Bayangkan selama 18 tahun dengan jumlah yang mungkin menjangkau jutaan ringgit elaun yang tidak dituntut sudah pasti ramai rakyat terutama golongan miskin yang dapat mendapat faedahnya.

Kita juga didedahkan dengan sikap jimat cermat Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dalam menggunakan duit rakyat yang berazam menjadikan kepimpinan Khalifah Umar Abdul Aziz sebagai panduan.

Hari ini kita didedahkan dengan sikap yang patut menjadi amalan dan ikutan pemimpin BN lain seperti yang ditunjukkan oleh YAB Datuk Seri Azizan Razak.

Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak membuat potongan gajinya lebih RM10,000, jumlah paling besar yang pernah dibuat oleh seorang menteri besar, kata seorang pemimpin PAS negeri.

Potongan itu daripada jumlah gajinya RM14,100 dimulakan sejak awal pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat pimpinan PAS di negeri itu, Mac lalu, namun ia tidak diumumkan secara meluas, kata timbalan pesuruhjaya PAS Kedah, Hassan Abdul Razak.

Jumlah wang yang dipotong itu disalurkan kepada agensi-agensi kerajaan negeri bagi mencontohi amalan cara hidup sederhana yang selama ini diamalkan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Hassan mendedahkan amalan Azizan itu bagi menyangkal dakwaan pesuruhjaya PAS itu bermewah-mewah selepas menjawat kerusi nombor satu dalam pentadbiran Kedah.

Hassan menambah, potongan itu diumumkan pertama kali dalam program taklimat dasar-dasar kerajaan kerajaan negeri di ibu negeri apabila dibangkitkan PAS kawasan Alor Star, 14 November lalu.

Bagaimanapun, katanya, perkara itu tidak didedahkan sebelum ini kerana "(hendak) membuat kebaikan tidak perlu dihebah-hebahkan".

Ini tidak, nak potong elaun menteri dan timbalan menteri 10% pun riuh rendah seluruh negara. Ibarat ayam bertelur sebiji riuh sekampung. Sebaliknya apa yang diambil sama ada secara sah atau pun sebaliknya tidak pula diheboh-hebohkan.

Berita dan maklumat terdapat 10 orang ahli parlimen BN yang membuat tuntutan hampir RM 1 juta seorang seperti yang didedahkan di parlimen kelmarin menjadi bukti betapa buas dan rakusnya pemimpin BN menggunakan wang rakyat sesuka hati. Ini baru satu jumlah yang sangat kecil berbanding dengan pembaziran dan penyelewengan yang sering dikaitkan dengan pemimpin BN yang lain.

4 comments:

torexxx said...

bagus la kalau pemimpin-pemimpin PR ada yang bagus.tapi kita jangan pernah lupa yang ahli politik tetaplah seorang ahli politik.setiap ahli politik tidak akan membuat sesuatu benda yang tidak akan mendatangkan keuntungan samada kepada dia atau parti.

Jeffripower said...

Yang buruk semuanya kerajaan BN. Yang elok, cantik, mulia, suci, murni semuanya pembangkang... Itulah pembangkang namanya. Keburukan orang lain nampak, keburukan sendiri buat-buat tak nampak je…

Sameon said...

Sesiapa yang memihak pada satu pihak pasti akan memihak pada pihak yang dia berpihak... Mana mungkin dia akan memihak pada pihak yang dia tak memihak ...(betul ke apa aku tulis?...betul la...jangan confius...baca betul-betul...)... Lebih-lebih lagi dalam politik.

Anonymous said...

tahniah menteri besar dan ketua menteri pakatan rakyat, jgn di tiru(ikut) perangai org2 umno ni, jgnkan nak bagi separuh drp gajinya pd rakyat, yg ada pd rakyat miskin pun dia org nak tibai(sapu)tengoklah sekandal komisen kapal selam(500juta)komisen sukhoi(430juta) penyelewengan bantuan PPRT 40 JUTA MCM2 ADA LAGI..mana2 rakyat yg tak paham2 lagi tu samalah mcm LEMBU YG DI CUCUK HIDUNG DAN SAMPAI MASANYA NANTI DI SEMBELIH UTK DI KORBANKAN DAN DI MAKAN..(HARAP FAHAM2LAH YA!)