05 November 2008

RAKYAT MALAYSIA TERIMA SIASATAN PAC?-MALAYSIAKINI

Timbalan perdana menteri berkata tuduhan bahawa kerajaan berbelanja besar bagi pembelian 12 unit helikopter Eurocopter EC-725 bernilai RM1.604 bilion ternyata meleset dan tidak berasas berdasarkan penilaian Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC).

"Maknanya tuduhan awal itu meleset sama sekali dan terbukti tidak ada asas. Sebab itulah kita buka proses itu kepada PAC.

"Walaupun daripada segi Angkatan Tentera Malaysia (ATM) soal keselamatan negara sebenarnya tidak wajar didedahkan kepada terlalu ramai pihak.

"Namun oleh kerana (ia) sudah dijadikan sebagai satu isu besar oleh parti pembangkang jadi kita ambil langkah membenarkan PAC membuat penyiasatan,"

Saya nak tanya Datuk Seri Najib berapa ramai rakyat Malaysia yang mempercayai siasatan yang dilakukan oleh PAC? Adakah dengan siasatan PAC, Najib telah menjadi seorang yang dilihat suci dan bersih?Jika berani saya cadangkan boleh buat undian secara SMS melalui Buletin TV 3, akhbar atau undian yang dilakukan oleh rangkaian web atau blog terpilih untuk membuktikan berapa kerat rakyat yang mempercayai siasatan yang dijalankan oleh PAC. Saya yakin kita sudah dapat menduga akan keputusan undian itu nanti.

Najib dengan megahnya memberitahu kerajaan mempunyai sistem dan peraturan yang diguna pakai dalam prosedur pembelian yang dijalankan. Bagaimanapun dengan laporan audit yang dijalankan kepada pentadbiran kementerian di bawah kerajaan pada tahun lepas? Jelas menunjukkan berlaku banyak kepincangan dan keraguan tetapi senyap sunyi begitu sahaja. Inikah sistem dan peraturan yang dimaksudkan?

Sekali lagi saya mengulangi gesaan hanya sisatan Suruhanjaya Diraja sahaja yang mampu membersihkan imej Najib yang tercalar dalam isu Eurocopter dan pembelian peralatan ketenteraan lain. Nak harap pada BPR? Apa yang berlaku pada laporan yang berjela-jela dibuat oleh pimpinan Pakatan Rakyat kepada BPR? Silap hari bulan telah 'disejuk bekukan'.

Rakyat sudah lama bersabar dan terlalu banyak berkorban dalam kemelut ekonomi yang melanda negara. Kenaikan minyak, meningkatnya harga barang, pengangguran dan inflasi. Dalam keadaan rakyat terpaksa bersusah payah berhadapan situasi ekonomi yang merumitkan ini,penyelewengan yang melibatkan nilai berbilion ringgit adalah sesuatu yang sama sekali tidak boleh diterima.

No comments: