05 November 2008

ISU LADANG BABI: ALI RUSTAM DISARAN CONTOHI LIM GUAN ENG-MALAYSIAKINI

Operasi lapan ladang ternakan babi di kawasan milik Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) di Batu Maung akan dihentikan sepenuhnya hujung tahun ini.

"Ada lapan ladang dan kira-kira 800 ternakan yang terlibat. Operasi itu akan dihentikan sepenuhnya hujung tahun ini," kata Ketua Menteri, yang juga pengerusi PDC, Lim Guan Eng.

"Semua penternak akan diberi pampasan," katanya kepada pemberita di Pulau Pinang hari ini, demikian menurut Bernama.

Menurutnya, PDC akan mengambil semula tanah seluas 4.8 hektar yang dijadikan tapak kumbahan ternakan babi untuk dibangunkan sebagai kawasan perindustrian.

Lim berkata, kawasan milik PDC yang terletak di Batu Maung itu telah 16 tahun dijadikan tapak kumbahan bagi ternakan babi.

"Ia diberikan secara sah oleh PDC kepada penternak untuk dijadikan tapak kumbahan yang sistematik bagi ladang ternakan itu," katanya

Bagaimana pula dengan ladang ternakan babi di Melaka ? Khususnya di Paya Mengkuang, Kuala Sungai Baru Melaka. sehingga hari ini masih tidak jalan penyelesaian konkrit bagi mengatasi masalah pencemaran yang telah lama dihadapi oleh penduduk di sekitar kawasan berkenaan seperti di Telok Gong.

Masalah yang berlarutan menunjukkan kelemahan kerajaan negeri yang bersikap acuh tak acuh mengatasi masalah yang berlaku. Sebaliknya Datuk Ali Rustam selaku ketua menteri Melaka lebih sibuk dengan ladang babi di selangor berbanding masalah yang sama di negeri sendiri.Tahniah dan syabas diucapkan kepada kerajaan negeri Pulau Pinang yang diketuai oleh Lim Guan Eng. Semoga langkah meniru cara pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz akan diteruskan.

No comments: