30 December 2008

LAGI RAMAI CALON BEBAS LAGI BAGUS UNTUK PAS...

Menurut sumber SPR sehingga hari ini telah lima borang pencalonan pilihnraya kecil Kuala Terangganu telah dibeli. Dua daripadanya ialah dari Pas dan Umno yang sejak awal-awal lagi menyatakan kesediaan untuk bertanding.

Dijangkakan sekurang-kurangnya terdapat tiga calon bebas akan bertanding. Manakala Datuk Zaid Ibrahim juga diura-urakan akan turut bertanding.

Bagi saya semakin ramai calon bebas bertanding (sama ada ditaja atau tidak)peluang Pas untuk menang adalah lebih cerah. Mungkinkah calon bebas yang bertanding adalah mereka ditaja oleh pihak Umno tertentu di dalam Umno Terangganu yang kurang senang dengan pemilihan Wan Farid sebagai calon BN?

Perlu diingat permusuhan serta konflik Umno di Terangganu masih wujud khususnya di antara Ahmad Said dan Idris Jusoh. Di luar nampak manis wajah bila bertemu tetapi siapa tahu di dalam hati dendam masih membara. Ibarat api dalam sekam.

Dalam sejarah Pas, siapa pun yang mewakili Pas akan mendapat sokongan di kalangan ahli dan penyokong. Mereka tetap tidak berganjak untuk memangkah Pas dulu kini dan selamanya walaupun pemimpin bertukar ganti.Tidak wujud undi protes di kalangan pengundi Pas kepada mana-mana calon Pas yang bertanding.Mengundi selain daripada calon Pas bererti mereka telah mengkhinati jemaah. Jika ini berlaku mereka dialu-alukan untuk keluar dari Pas.

Jika anda tidak setuju dengan pandangan saya, buatlah analisis di mana-mana DUN atau Parlimen yang ditandingi oleh Pas, bandingkan jumlah undi yang diperolehi oleh Pas dengan jumlah ahli dan penyokong yang ada.Mereka tetap tidak berganjak mengundi Pas walupun siapa calon bertanding dan apa isu yang berlaku. Apa yang berubah dan menjadi penentu sama ada kalah atau menang ialah pengundi atas pagar dan undi 'protes' dari Umno sendiri.

Apabila semakin ramai calon bebas bermakna undi BN bakal berpecah. Setiap calon bebas sudah pasti ada penyokongnya sendiri. Sama ada penyokong tegar di kalangan ahli keluarga, saudara mara dan sahabat handai.Walaupun kemungkinan besar calon bebas akan hilang wang deposit tetapi kehadiran mereka sebenarnya akan menghakis peluang BN dan membuka ruang yang lebih besar kemenangan kepada calon Pas.

Isu calon Pas sama ada anak tempatan atau tidak akan menjejaskan undi dan sokongan kepada Pas di kalangan ahli dan penyokong tetapi ia sebenarnya membawa implikasi dari pengundi atas pagar dan BN sendiri yang berada dalam dilemma untuk mengundi dalam pilihanraya nanti.

No comments: