03 December 2008

MAT SABU OK, TAPI ANAK TEMPATAN LAGI BAIK


Pilihanraya kecil Kuala Terangganu sekali lagi bakal menyaksikan pertembungan sengit di antara calon BN ( Umno ) dan PAS. Mungkin ada calon bebas dan dari AKIM. Namun, penyertaan kedua-duanya lebih untuk 'meramaikan majlis' je.

Pelbagai spekulasi dan andaian dibuat tentang calon yang bakal bertanding. Hari ini YAB Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan yang juga merangkap Mursyidul Am Pas menyatakan sokongan terbukanya kepada Tn. Hj. Muhamad Sabu untuk dicalonkan sebagai calon dalam pilihanraya kecil berkenaan.

Siapa yang tidak kenal dengan Mat Sabu, budak dalam buaian pun kenal. Kepetahan dan pidatonya begitu memikat dan menghiburkan dengan fakta yang tersusun dan jenaka yang mencuit hati. Masa belajar di USM Minden, Pulau Pinang sekitar tahun 90-an,jika ada masa terluang saya tidak akan terlepas mengikuti siri-siri ceramah beliau walaupun terpaksa menaiki motor cabuk dari Pulau Pinang hingga ke Kedah, Perlis dan Perak Utara semata-mata untuk mendengar ceramah beliau. Malah, selapas tamat belajar pun saya tidak ketinggalan dengan kerap mengundang beliau datang berceramah di tempat saya di Pahang.Begitulah hebatnya aura yang ada pada Hj. Md. Sabu kepada saya.

Ketokohan dan komitmen beliau pada Pas tidak boleh dipertikaikan oleh sesiapa. Begitu juga dengan kesederhanaan hidup yang ditunjukkan. Malah di kalangan ahli biasa dan penyokong Pas malah turut diakui kawan dan lawan , Hj. Md. Sabu mudah mesra dan bergaul walaupun ketika itu pernah menjadi YB.

Dalam senario pilihanraya kecil di parlimen Kuala Terangganu saya merasakan Hj. Md. Sabu mempunyai peluang cerah untuk membantu Pas untuk menawan semula kerusi itu yang sebelum ini pernah dimenangi oleh Pas pada pilihanraya 1999 yang ketika itu diwakili Dr. Syed Azman Nawawi.

Namun begitu, pada pandangan saya jika Pas meletakkan calon anak tempatan bertanding di situ,peluang untuk kemenangan Pas adalah lebih cerah. Semasa pilihanraya ke 12 lalu, wujud suara-suara kurang tidak puas hati di kalangan ahli dan penyokong Pas di Terangganu apabila Hj. Md. Sabu dipilih sebagai calon. Namun begitu, masalah itu hanya masalah kecil yang dapat diselesaikan dengan cara yang baik.

Dalam pilihanraya ke 12 yang lalu sesorang nenek yang bertanding atas calon bebas,Maimun Yusof, 89 tahun yang dianggap tidak mampu memberi dan menjanjikan apa-apa masih mampu mendapat 685 undi. Satu jumlah yang saya kira cukup besar jika hendak dibandingkan dengan fizikal dan kemampuan yang dimiliki. Sesuatu yang perlu diteliti atau dikaji oleh pihak kepimpinan Pas Terangganu sama ada undi yang diperolehi adalah undi simpati atau undi protes sama ada dari ahli dan penyokong Pas atau dari BN? Hanafi Mamat yang bertanding dalam pilihanraya kecil di Permatang Pauh atas tiket AKIM tidak mampu menyaingi 'populariti' yang dimiliki oleh sesorang nenek.Di Permatang Pauh lalu, Hanafi hanya mampu mendapt 82 undi sahaja.Lebih-lebih lagi undi yang dimiliki oleh nenek Maimun melebihi majoriti 628 undi yang telah memenangkan calon BN.

Apa-apapun pelbagai andaian dan tafsiran dapat dilakukan berdasarkan analisis keputusan pilihanraya di Kuala Terangganu dan Permatang Pauh sebelum ini. Suasana kini adalah berbeza, mungkin ada sesuatu mesej yang bakal disampaikan oleh pengundi dalam pilihanraya kecil itu nanti.( Cuba lihat posting saya sebelum ini siapa yang bakal dihukum di Kuala Terangganu di

http://angkasanuri.blogspot.com/2008/11/siapa-yang-bakal-dihukum-di-kuala.html

Namun, seperti kata YAB Tuan Guru tentang hasratnya agar Hj. Md. Sabu bertanding di Kuala Terangganu lebih bersifat peribadi begitulah juga dengan pandangan yang saya kemukan. Tetapi kalau nak banding firasat dan pandangan Tok Guru dengan saya memang tak terbanding. Lautan ilmunya dengan saya bukan hanya setakat langit dengan bumi tetapi mungkin kalau nak dibandingkan dari bumi sampai ke planet Pluto!

Apa-apa pun dalam Pas, setiap keputusan adalah bergantung kepada keputusan pimpinan. Saya telah ditarbiyyah agar sentiasa akur dengan segala keputusan jemaah yang lebih arif dan tahu dalam semua hal. Apa yang yang kita rasa baik untuk diri sendiri belum tentu baik kepada jemaah dan Islam . Siapa pun yang bertanding mewakili calon Pas nanti mari kita sama-sama bantu dengan bekorban apa yang mampu untuk memastikan kesinambungan dan kelangsungan perjuangan mendaulatkan negara berkebajikan berlandaskan lunas dan syariat Islam didaulatkan di bumi Malaysia ini.

2 comments:

anonemo said...

Setakat petah bercakap je tak guna juga kalau hasil kerja entah ke mana. Macam Anwar tu, dia punya cerita sangat lah menarik, rasa macam akan hidup di alam khayalan je. Tapi sampai sekarang, bau pun takda. Itu contohlah..

Sameon said...

Wah! Bukan main melangit puji Mat Sabu. Bukan ke Mat Sabu puin ada kes khalwat dulu? Dah lupa. Kalau setakat ceramahnya seronok didengar sebab banyak lawak, apa jadahnya...