22 June 2009

PENGALAMAN BERCERAMAH DI PROGRAM UMNO

Hujung minggu baru ni merupakan minggu agak sibuk bagi saya. Selain sibuk dengan hal peribadi jadual saya agak padat dalam memenuhi undangan menyampaikan ceramah kepada pelajar, ibu bapa dan juga guru.

Salah satu program tersebut ialah saya diundang untuk berceramah di satu program anjuran Umno. Ini bukan kali pertama saya berceramah di program Umno. Saya terima kerana ia fokus untuk motivasi keibubapaan bagi saya tak ada kena mengena dengan politik,ia lebih kepada majlis perkongsian ilmu.

Majlis ceramah dalam surat jemputan yang difaxskan sepatutnya bermula pada jam 2 petang bertempat di balai raya JKKK tempat berkenaan. Sebelum itu saya pada jam 10.30 - 12.30 berceramah kepada guru-guru di sebuah sekolah yang jaraknya lebih kurang 1 jam perjalanan dengan memandu. Setelah habis ceramah di sekolah saya bergegas untuk ke program ceramah Umno berkenaan. Saya ada masa lebih kurang 30 minit untuk solat Dzuhor dan makan tengahari. Jadi memang agak berkejar-kejar sedikit.

Sampai di tempat ceramah, saya perhatikan suasana agak lengang. Silap tempat ke aku ni? Lantas saya menelefon pihak penganjur. Katanya betullah tempat ni. Tak lama lepas tu pihak penganjur datang, beberapa ketika kemudian datang seorang pemuda yang kemudiannya terkial-kial sedang pasang alat pembesar suara. Melihat jumlah makanan yang disediakan paling kurang pun untuk 100 orang. Jam dah menunjukkan hampir pukul 3 petang, masih tak nampak lagi batang hidung ibu bapa atau pun ajk Umno kat cawangan tu. Pihak penganjur sibuk sekali menelefon, jemput orang datang barangkali. Saya cuba berlagak selamba... Agak lama lepas tu saya dapati adalah lebih kurang 10 orang budak-budak yang saya jangka berumur 4 hingga 10 tahun masuk ke dalam balai raya. Lebih kurang 3.15 pengerusi JKKK dan penganjur beritahu teruskan ceramah. Maknanya saya kena ceramah kepada budak-budak kat depan tu! OK lah tu...maknanya juga kena ubah tajuk dari motivasi keibubapaan kepada ceramah kepada budak-budak. Bagi saya semua tu tak ada masalah bahan-bahan memang telah sedia dalam laptop. Lebih kurang 30 minit ceramah, datang YB Adun dari kawasan berkenaan. Saya lihat dia macam tak puas hati, memang patut pun dia rasa kecewa dan tak puas hati.Lebih kurang 5 minit beliau pun keluar.

Apa yang saya nak simpulkan kepada Umno di atas sana janganlah cakap bergegar-gegar sangat bahawa mereka masih kuat dan mendapat sokongan. Sibuk-sibuk dengan muka tak malu ajak Pas bincang kerajaan Perpaduan, walhal Pas sudah hantar isyarat tak berminat untuk teruskan perbincangan. Nasihat saya jagalah rumah tangga Umno yang semakin goncang apabila ahli-ahli mereka sendiri sudah tidak berminat dengan program-program Umno. Kepada Pakatan Rakyat, teruskan gerak kerja mantapkan organisasi, rapatkan lagi kerjasama Insyaallah peluang dalam PRU kepada Pakatan Rakyat adalah sangat cerah.

2 comments:

pokcu said...

KENAPA TAK PAKSA IBUBAPA DAN GURU DATANG?
NASIB BAIK BUKAN MUHYIDIN YG BAGI CERAMAH, HUHU

angkasanuri said...

salam pokcu, kalau Muhyiddin ceramah mesti melimpah dewan sebab kena paksa datang!