22 June 2009

TUAN GURU YANG MERENDAH DIRI


Siapa yang tidak kenal dengan YAB Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat. Menteri Besar yang terkenal dengan kealiman dan kewarakannya. Disegani kawan dan lawan kerana ketokohan, kewibawaan, ketinggian ilmu serta perwatakan yang dikagumi.

Kezuhudan dan tawadhuknya terserlah dalam setiap perkataan, tindakan dan perbuatan sama ada zahir atau batin. Terkini sifat itu begitu terserlah apabila tuan Guru menarik balik segala kenyataanya kepada Timbalan Presiden Pas, Ustaz Nashrudin Mat Isa sebelum ini berkaitan isu kerajaan perpaduan.

Kami bersama-sama dalam satu saf yang padu untuk terus memperjuangkan keazaman PAS bagi mendaulatkan Islam di persada tanahair," katanya dalam satu kenyataan empat perenggan yang dibaca dalam satu sidang media hari ini.

Sikap dan sifat yang ditunjukkan wajar membuka mata semua bahawa ketokohan Tuan Guru dan perpaduan dalam Pas sukar digugat oleh mana-mana pihak yang cuba melaga-lagakan kepimpinan Pas. Seperti yang pernah saya catatkan sebelum ini, Pas akan menjadi lebih kuat dengan isu kerajaan perpaduan.


No comments: