22 June 2009

PAKATAN RAKYAT SETUJU DENGAN KERAJAAN PERPADUAN


Majlis Presiden Pakatan Rakyat yang selesai bermesyuarat sebentar tadi mencapai keputusan sebulat suara bersetuju untuk menubuhkan kerajaan Pepaduan tanpa melibatkan Umno dan komponen BN yang lain.

Semua pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat hadir dalam mesyuarat dan sidang akhbar selepas itu. Keputusan Majlis Presiden Pakatan Rakyat dibacakan oleh Ketua Pembangkang Dato Seri Anwar Ibrahim.

"Semua parti dalam Pakatan Rakyat mengulangi komitmen untuk terus bersama memperkasakan Pakatan Rakyat bagi membentuk kerajaan persekutuan akan datang," katanya.

Melalui keputusan ini bermakna cita-cita Umno untuk mempergunakan isu ini untuk kepentingan politik mereka dengan alasan perpaduan orang Melayu tidak kesampaian. Bermakna Umno terus kekal dengan kerajaan perpaduan mereka dalam Barisan Nasional yang semakin porak peranda.

Keputusan ini sekali gus menamatkan spekulasi dan meredakan segala kebimbangan tentang isu kerajaan perpaduan yang boleh meretakkan kerjasama dalam Pakatan Rakyat. Bermakna selepas ini semua pimpinan tertinggi Pakatan Rakyat boleh memfokuskan usaha untuk menumbangkan Umno@BN dalam pilihanraya kecil Manek Urai dan pilihanraya umum yang dijangka mungkin akan berlaku dalam tempoh terdekat.

1 comment:

Suhaimi Said said...

Itulah yang sebenarnya, perpaduan tanpa UMNO/BN adalah perjuangan dicita-citakan oleh rakyat.yang