02 August 2008

Apa khabar Naik Taraf Gred Jawatan Pensyarah IPG ?

Pada 13.6. 2008 yang lalu, Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Alimuddin Mohd Dom mengumumkan peningkatan taraf gred jawatan pensyarah IPG bermula 1 Januari 2008 b. Berita ini disambut gembira semua warga IPG khususnya para pensyarah. Usaha, pengorbanan dan penat lelah mereka selama ini telah diberikan pengkiktirafan dan penghargaan yang sewajarnya.

Maka, ramailah memasang angan – angan dan merancang dengan gred baru yang diumumkan. Di IPPM pelbagai polemik dan pandangan dikemukakan. Kebanyakkannya menyatakan kegembiraan tetapi terdapat juga yang seolah – olah macam tidak percaya. Terdapat juga segelintir pensyarah yang buat tak kisah dengan berita gembira yang diumumkan. Ada yang mengatakan, pada bulan Julai Lepas semua pensyarah akan menerima surat tawaran rasmi. Ada mengatakan mereka mendapat maklumat dari Kementerian dan rakan rapat di BPG yang mengesahkan berita berkenaan. Malah seperti bertegang urat mempertahankan kesahihan dan berita yang diterima.

Kini, bulan Julai dan berlalu. Apa khabar agaknya berita pensyarah IPG dinaikkan gred jawatan ? Maklumat dari rakan yang kini bergelar YB di parlimen, dia pun tak pasti bila perkara ini akan dibawa ke parlimen untuk dibincang, dibahas untuk mendapat kelulusan dari Dewan Rakyat. Katanya, banyak lagi perkara dan rang undang-undang yang masih belum dibahaskan di Parlimen. Menurut beliau lagi, kerajaan sekarang agak 'sibuk' dengan pelbagai isu sehingga banyak perkara di parlimen yang tertangguh. Silap hari bulan, pensyarah IPG terpaksa menunggu lagi seperti tahun – tahun sebelumnya.

Mungkin selepas 16 September ada berita baru untuk pensyarah IPG.


 

No comments: