22 August 2008

Kebetulan, Tak Sengaja atau Disengajakan ?


Akhir – akhir ini apabila menatap dan menonton berita sama ada dari media milik kerajaan atau alternatif seperti Website dan blog tertentu kita berdepan dengan pelbagai input, maklumat dan laporan yang sama sekali berbeza dan kadang kala mengelirukan. Ada kalanya yang kecil dibesar –besarkan, yang besar dikecil –kecilkan yang tiada diada-adakan dan yang ada disembunyi – sembunyikan.Malah kadang – kadang seperti skrip cerita Tamil dan Hindustan yang terdapat banyak watak dan adegan yang muncul dan berlaku secara kebetulan. Adakah ini berlaku secara tidak sengaja atau disengajakan ?

Ini jelas melalui berita – berita muktahir yang khususnya berlaku dalam Negara seperti isu L…T yang melibatkan tokoh ternama, isu sumpah ( sesumpah ), Pilihanraya Kecil Permatang Pauh, isu naik turun harga minyak dan terbaru isu rasuah yang didakwa melibatkan EXCO dari Perak.

Dalam hal ini sebenarnya kita tidak perlu memeningkan kepala untuk mencari siapa yang betul dan siapa yang salah. Di dalam Al Quran jelas memberi panduan dan peringatan kepada kita semua. Sesuatu kebenaran lambat laun pasti akan terserlah kebenarannya. Manakala yang batil ( palsu ) akan lebur dan binasa. Firman Allah SWT yang bermaksud :

Dan katakanlah: "Yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap." Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap. ( Al Isra' : 81 )

Begitu juga apabila kita menerima sesuatu berita, Al Quran juga telah mengajar kita untuk meneliti dan berhati – hati apabila mendengar sesuatu berita :

Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu. ( Al – Hujurat : 6 )

Justeru itu, selain daripada pertimbangan akal yang waras serta ilmu yang ada, bimbingan wahyu Ilahi akan dapat membimbing dan memberi panduan kepada kita untuk memahami isu dan persoalaan serta teka teki yang berlaku. Sekaligus dapat mengenepikan pandangan dan tanggapan yang lebih banyak dikuasai oleh nafsu dan pemikiran sempit yang mempunyai kepentingan tertentu.

No comments: