03 September 2008

Batalkan Serta Merta Surcaj 30 % Tambang Bas Musim Perayaan


Kabinet hari ini bersetuju supaya kuota subsidi diesel untuk bas ekspres sepanjang musim perayaan bermula 15 September ini hingga 15 Oktober depan dinaikkan sehingga 9,000 liter berbanding hanya 2,500 liter sebelum ini.

Justeru itu langkah kerajaan melalui Menteri Pembangunan Usahwan dan Koperasi Datuk Noh Omar sebelum ini untuk mengenakan surcaj 30 % selama sebulan mulai 15 september ini untuk semua bas ekspres dan bas henti –henti perlu dihentikan serta merta.

Dalam hal ini, tidak ada alasan lagi kerajaan ingin membenarkan pengusaha syarikat bas Ekspres dan bas henti –henti meneruskan surcaj 30 %. Bagi penumpang yang telah membeli tiket dengan harga tambahan surcaj 30 % perlu dikembalikan semula wang mereka.

Pihak kerajaan perlu menyedari, mereka yang menjadi pengguna pengangkutan awam sudah pasti majoritinya golongan berpendapatan rendah dan sederhana selain daripada para pelajar. Justeru itu, langkah membatalkan surcaj 30 % dapat mengurangkan bebanan para pengguna yang terpaksa menanggung kos yang tinggi kerana menggunakan perkhidmatan awam ini.


 

No comments: