07 September 2008

HARGA BARANG DI PASAR BESAR MELAKA NAIK MELAMBUNG !

Berikut adalah harga barang yang biasa saya beli di Pasar Besar Melaka yang naik dalam masa seminggu berdasarkan tinjauan saya hari ini

Jenis            Harga Minggu Lepas            Harga sekarang

  1. Ayam /kg         RM 6.00                 RM 7.00
  2. Daging/kg         RM 18.00                 RM 20 / 22
  3. Kerang/kg         RM 1.50-2.00              RM 2.50 -4.00
  4. Ikan tenggiri/kg    RM 17.00-18.00            RM 20.00 –RM 22

Bayangkan ini baru 4 jenis barang basah di pasar yang saya selalu beli. Bagaimana agaknya dengan barang keperluan lain. Apa peranan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Dato' Shahril Samad dalam menangani masalah ini ? Selepas, pengumuman kenaikan harga minyak pada Jun lalu, Datuk berkata akan mengambil tindakan tegas kepada peniaga yang menaikan harga barang secara sesuka hati. Mana janji –janji itu ?

Bagi saya, kadar inflasi yang diumumkan oleh Menteri Kewangan kedua tempohari bukan 8.5 % tetapi lebih tinggi dari itu berdasarkan perkembangan ekonomi semasa. Sudahlah rakyat terbeban dengan kenaikan harga minyak kini rakyat terus dihimpit dengan pelbagai kenaikan harga barang. Para peniaga menaikan harga barang secara sesuka hati dan bermaharajalela tanpa penguatkuasaan yang tegas dan konsisten.

Begitu juga yang berlaku dengan kenaikan tambang bas hingga melebihi 100 % untuk musim perayaan seperti yang didedahkan berlaku di Melaka Sentral. Menunjukkan kelemahan kelemahan ketara agensi –agensi penguatkuasaan.

Semua ini seolah –olah menunjukkan kerajaan yang ada semakin lemah dan tidak stabil sehingga kelihatan tidak berupaya menangani masalah yang berlaku.

No comments: