11 September 2008

ISU PERKAUMAN DICIPTA SUPAYA KEKAL BERKUASA


 

Akhir –akhir ini begitu kerap akhbar arus perdana seperti Berita Harian dan Utusan Malaysia dan media elektronik seperti TV 1 dan TV 3 memainkan isu perkauman. Isu perkauman dilihat senjata ampuh untuk mewujudkan satu suasana panik sekaligus dapat 'menghalalkan' tindakan pihak berkuasa mengambil tindakan tegas kepada mereka yang terlibat.

Dalam hal ini yang menjadi mangsa bukannnya mereka yang duduk di dalam kerajaan tetapi dihalakan kepada Pakatan Rakyat. Isu perkauman dijadikan sebagai senjata untuk menutup kelemahan dan menyelamatkan kerajaan yang ada bukan perkara baru. Operasi Lalang pada tahun 1987 merupakan bukti jelas apabila ramai pemimpin pembangkang ketika itu ditangkap di bawah ISA. Walhal isu tersebut berpunca daripada perbalahan yang berlaku di antara UMNO dan MCA.

Kebelakangan ini, skrip yang sama seolah-olah wujud. Bermula dengan ucapan Datuk Ahmad Ismail yang 'terlampau' menyentuh sensitiviti kaum sehinggalah respon segera yang berbentuk ugutan dari GERAKAN dan MCA. Wujud desakan agar Ahmad Ismail dikenakan ISA dan sehinggalah Gerakan di Pulau Pinang memutuskan 'tali persaudaraan' dengan UMNO. Seterusnya membawa kepada penggantungan selama 3 tahun keahlian UMNO oleh Majlis Tertinggi UMNO semalam.

Pada pandangan saya dalam isu ini kes Datuk Ahmad Ismail hanyalah ' kambing hitam' untuk survival pihak tertentu.

Terbaru, malam tadi kenyataan tegas Timbalan Ketua Polis Negara yang berkata Polis memberi amaran keras kepada mereka yang mencetuskan konflik perkauman termasuk kepada laman –laman blog. Justeru itu saya menasihatkan rakan-rakan bloggers berhati-hati apabila menyentuh isu perkauman agar kita tidak menjadi mangsa pihak yang tidak bertanggungjawab.

No comments: