18 September 2008

PAS KOMITMEN PADA PERUBAHAN KERAJAAN


Kota Sarang Semut, Alor Star Kedah. Presiden Pas, Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang menegaskan bahawa PAS bersetuju menyertai kerajaan baru yang bakal terbentuk sekiranya memenuhi syarat yang ditetapkan.

PAS akan menyertai perubahan kerajaan ini dengan syarat. Syaratnya ialah kerajaan ini mestilah dipandu oleh Islam. Dipandu oleh orang-orang Islam. Ini syarat yang dikenakan oleh PAS," tegas beliau yang disambut dengan laungan takbir.
Menurut beliau, jika syarat ini tidak dipenuhi, PAS tidak akan menyertai perubahan tersebut. Pun begitu, katanya, sehingga hari ini PAS melihat tanda-tanda awal bahawa syarat itu hendak diterima.

Ini merupakan kenyataan pertama presiden PAS secara terbuka berhubung pembentukan kerajaan baru. Semasa Muktamar lalu, Tuan Guru Hj. Hadi telah membayangkan kesediaan PAS menyertai kerajaan yang ingin dibentuk asalkan Islam mesti dominan.
Kenyataan ini jelas menunjukkan bahawa rakyat di Negara ini tidak perlu bimbang dengan propaganda sesetengah pihak bahawa orang Melayu dan Islam akan terpinggir dengan pembentukan kerajaan baru.

Pengumuman ini sudah pasti dapat melenyapkan tanda –tanya tentang pendirian PAS berhubung peralihan kuasa kerajaan baru. Sebelum ini PAS banyak bersikap tunggu dan lihat dengan isu yang berlaku.

Kenyataan ini semakin menguatkan keyakinan bahawa kerajaan baru akan terbentuk dalam masa terdekat. Apa –apa pun sama –samalah kita nantikan sama ada ia benar –benar dapat diterjemahkan.

No comments: