04 October 2008

RUMAH TERBUKA MEDAN MENUNJUKKAN PENGARUH ?

Saya yakin selepas ini ramai lagi akan menawarkan diri untuk bertanding merebut jawatan tertinggi dalam UMNO pada pemilihan akan datang. Maka selepas ini masing –masing sibuk mengulas siapa dan apa akan berlaku dalam UMNO bila calon –calon ini mengumumkan kesediaan atau memberi bayangan untuk bertanding. Bagi saya apa yang berlaku dalam UMNO hari ini hanyalah satu sandiwara untuk mengalihkan isu sebenar.Kita tunggu ajelah pada 9 Oktober ini Pak Lah kata akan buat keputusan sama ada mempertahankan jawatan Presiden UMNO atau pun tak.

Tapi bila menyaksikan 100 ribu atau 200 ribu ? yang datang ke rumah terbuka beliau di PWTC kelmarin dan dijangka lebih 100 ribu hari ini di majlis yang sama di Kepala Batas ini sebenarnya akan menguatkan azam Pak Lah untuk kekal bertanding .

Sudah pasti sambutan hangat ini menyebabkan Pak Lah 'perasan' bahawa beliau masih lagi popular sama ada di kalangan rakyat atau pun dalam UMNO. Sekaligus memberi amaran kepada mereka yang berangan-angan untuk bertanding melawan beliau agar berfikir masak-masak berdasarkan sambutan hebat di majlis rumah terbuka beliau. Sebab tu lah akhbar milik kumpulan NST cuba mengambarkan bahawa bilangan yang hadir ke rumah terbuka Pak Lah adalah sesuatu di luar jangkaan serta luar biasa.

Kepada semua pemimpin dan penyokong serta mereka yang bersimpati kepada Pakatan Rakyat, semoga tidak leka dan berhati-hati dengan apa yang berlaku dalam UMNO sehingga kita juga 'hanyut' dari isu yang lebih besar iaitu peralihan kuasa kerajaan baru yang diperkatakan sebelum ini. Isu ini semakin 'tenggelam' kerana masing-masing 'seronok' apa yang berlaku dalam UMNO. Seolah-olah mereka yang berkobar-kobar dan begitu bersemangat dengan isu pembentukan kerajaan baru turut 'mabuk' lemang dan ketupat yang dimakan bersama rendang dan kuah kacang sempena hari Raya.

No comments: